Social kp?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SHF
130
63
Majste:

En av mina kp:s har under första året av sitt liv bott tillsammans med en annan kp. För en månad sedan separerade jag på dem. Efter seperationen har han blivit extremt nervös, går inte att hantera alls och ligger i en boll bara på samma plats i det nya terrariet. Testade lägga in den tidigare rumskompisen hos honom igen i förrgår, och nu är han som vanligt igen (Går att lyfta upp honom utan problem, han utforskar terrariet, klättrar på natten). Finns det någon chans att han faktiskt är "social" och "bör" bo med en annan? Ingenting jag skulle vilja, men har aldrig sett en sådan tydlig temperamentsskillnad hos ormar tidigare.

Terrarierna de 2 ormarna bor separat i är inredda identiskt. Ingen skillnad i miljö, matning eller temperatur.

Råd?

283
366
Cartaq:
Rådet är att separera dem åt ändå, kp är solitära djur och bör inte hållas tillsammans mer än under just parning. det som du anmärker på är ett nervöst beteénde? är snarare fullt normalt och går över med tiden då den känner sig hemmastadd i den nya miljön. har du två honor så kan det förekomma en viss dominans, har du hona och hane så kan det vara underlägsenhet etc som spökar. att kp ligger ihopkrupen är mer regel än undantag, däremot så har jag flera som gärna ligger och sträcker på sig hela dagarna också. ge kpn mer egentid, ingen orm vill bli hanterad och stress kan bero på många faktorer.

Vissa utav mina kps ligger framme hela tiden och andra ser man inte under dygnets ljusa timmar, vissar är matglada jämnt medans andra är tröga som bara den. alla individer har olika egenskaper, är olika i humöret och reagerar på olika sätt i olika situationer. många ändrar beteéndet under årens gång, oftast till ett lugnare sätt medans vissa behåller nervositeten hela livet. 

Jag har haft kps tillsammans som så många andra här inne, den dagen kommer då den ena tröttnar på den andra och det smäller. jag hade turen som var hemma och faktiskt stod och tittade. som tur blev ingen skadad vad jag kunde se, och jag fick in händerna snabbt och lyckades att sära på dem. aldrig mer att jag sätter in två stycken tillsammans, det är bara en tidsfråga innan det smäller. 

du tycks ändå vara påläst i ämnet, så denna informationen riktar sig mer till övriga som söker information kring gemensam hållning utav kungspyton.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild