Boa constrictor juvenil matvägrar?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

164
35
anders890:
Jag köpte en Boa constrictor tarahumara- juvenil på senaste Stockholm mässan, säljaren påstod att alla ormar på bordet ätit minst 3 ggr vardera, och att han endast "scentade" pinkies med antagligen fisk eller kyckling, utan strul . 
Tyvärr har den ej ätit sedan jag fick hem den i slutet av september.
Kan ju alltid bli att dom matvägrar i samband med miljöombyte, men nu tycker jag att alltför många veckor passerat. 
Jag har ej stressat den, och absolut ej heller försökt mata den för intensivt/tätt mellan matnings- försöken. 
Den bor ostört i ett väl inrett anpassat terrarium, rätt temperatur på kalla/varma sidan, och lagom fuktighet som motsvarar klimatet där den härstammar ifrån. 
Jag har testat variera något i storleken på pinkies, självklart även kört "scenting" med kyckling/fisk, och stuckit hål på bytet för att få fram lite blod  
Den hugger mot bytet några enstaka ggr, men det är troligen endast defensiva bett, då den ej håller kvar bytet som en vanlig feedingrespons hos ormar . 
Jag har några ggr också lämnat musen över natten för att ge den tid till att äta men utan framgång.
Detta är långt ifrån min första orm men första gången med en matvägrare,  hullet ser okej ut på han, absolut inte undernärd eller tunn så det är inte aktuellt med att tvångsmata ännu iallafall..

Någon som har några konkreta tips eller idéer, eller egen erfarenhet av ämnet? Tack på förhand! 

163
104
Melsson:
Hm, läste att du stack hål på musen. Testa att dra av en liten bit skin på musens näsa. Det är inget jag provat själv men tydligen är det ett bra sätt att få lite kräsna ungar att börja käka. 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Det kanske låter tråkigt men tycker du kan vänta några veckor till innan du börjar oroa dig :-) 5 veckor utan mat är egentligen ingen tid alls för en kramorm. 

Se till så värmen är bra och ormen har flertalet gömställen i terrariet så brukar majoriteten börja äta med tålamod .

Du skulle kunna prova mindre råttor istället för muspinkies. Råttor luktar mer... Jag startar alla mina kramormar på råttor, aldrig möss då mössen ändå snabbt blir för smått foder och en del individer kan vara extremt känsliga när man byter foderdjur, medans andra inte ens reagerar :-) 

Lycka till !

164
35
anders890:
Jonas_ skrev:
Det kanske låter tråkigt men tycker du kan vänta några veckor till innan du börjar oroa dig :-) 5 veckor utan mat är egentligen ingen tid alls för en kramorm. 

Se till så värmen är bra och ormen har flertalet gömställen i terrariet så brukar majoriteten börja äta med tålamod .

Du skulle kunna prova mindre råttor istället för muspinkies. Råttor luktar mer... Jag startar alla mina kramormar på råttor, aldrig möss då mössen ändå snabbt blir för smått foder och en del individer kan vara extremt känsliga när man byter foderdjur, medans andra inte ens reagerar :-) 

Lycka till !

Tack för tipsen! Ja jag fick faktiskt det rådet i en annan grupp oxå, att testa små råttor istället, så det får bli det vid nästa matnings tillfälle. Anledningen till att jag har kört pinkies är pga att säljaren matade med det, men vi pratade ju engelska med varandra så då finns det ju alltid stort utrymme för missförstånd

275
187
peter68:
Som har sagts, blod är bra. Min Tarahumara matvägrade första gången. Han gjorde samma sak. Han högg, men sen lämnade muse. Han kröp in i sitt bo och jag försökte igen, till och med "stångade" honom med musen. Han fräste hela tiden och högg till sist. Men fortfarande ointresserad av musen.

Jag hade läst om blod, men jag behövde inte göra något. Där var redan lite blod på huvudet på musen (pinkie) andra gången jag försökte mata honom. Jag höll musen framför ormen och lät den sakta förfölja musen kanske tio cm. Han hög och allt gick vägen. Vad jag gjorde som kanske inte spelar nån roll var att så for han hög så stängde jag och hängde jag en handduk framför terrariet. Sedan dess har han ätit utan problem.

När du har "kommit ifatt" med matningen så kan du nog dra ner på takten något in Jan-Feb, 10-14 dagar.

www.animalsathome.ca/boa-constrictor-feeding-chart/

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

anders890 skrev:

Tack för tipsen! Ja jag fick faktiskt det rådet i en annan grupp oxå, att testa små råttor istället, så det får bli det vid nästa matnings tillfälle. Anledningen till att jag har kört pinkies är pga att säljaren matade med det, men vi pratade ju engelska med varandra så då finns det ju alltid stort utrymme för missförstånd

Att byta till råttor är absolut ingen garanti för att den kommer äta såklart :) Men det KAN lyckas..

Jag brukar vänta ett par extra veckor mellan matningarna när jag ska byta foderdjur till annars kräsna individer, då brukar huggviljan vara starkare. Du kan gott vänta 2,3 eller 4 veckor, minst, innan du provar med råtta :)

Annars är det såklart att rekomendera att fortsätta med det säljaren matat med, iaf första tiden i nya hemmet. Men vissa individer kan ta rejält lång tid på sig att komma tillrätta i nya terrarier. Ibland riktigt många månader! Ibland äter dom rätt som det är bara utan förändringar :)

Ett tips jag glömde som är mycket viktigt i sammanhanget matning av ormar. Prova mata sen kväll eller nattetid om du har möjlighet, då har iaf ALLA mina ormar betydligt bättre respons än dagtid.

Även jag blir orolig efter några veckor men man får försöka ha is i magen och bara vänta ut dom, tillslut händer det!

Låter även som du har koll på läget så kommer säkert gå bra, även om det kan ta onödigt lång tid fär vissa att börja äta bra i nya miljön. Åter igen lycka till.

164
35
anders890:
peter68 skrev:
Som har sagts, blod är bra. Min Tarahumara matvägrade första gången. Han gjorde samma sak. Han högg, men sen lämnade muse. Han kröp in i sitt bo och jag försökte igen, till och med "stångade" honom med musen. Han fräste hela tiden och högg till sist. Men fortfarande ointresserad av musen.

Jag hade läst om blod, men jag behövde inte göra något. Där var redan lite blod på huvudet på musen (pinkie) andra gången jag försökte mata honom. Jag höll musen framför ormen och lät den sakta förfölja musen kanske tio cm. Han hög och allt gick vägen. Vad jag gjorde som kanske inte spelar nån roll var att så for han hög så stängde jag och hängde jag en handduk framför terrariet. Sedan dess har han ätit utan problem.

När du har "kommit ifatt" med matningen så kan du nog dra ner på takten något in Jan-Feb, 10-14 dagar.

www.animalsathome.ca/boa-constrictor-feeding-chart/

Peter, vad för natttemperatur hade du till din Tarahumara? Jag har funderat på att öka några grader för att eventuellt höja ämnesomsättningen/metabolismen hos ormen. 

275
187
peter68:
Jag följer råden på denna sida: www.boa-c-constrictor.de/unterarten-von-boa-constrictor/boa-c-imperator/mexico-sierra-tarahumara/

Jag har just nu 28 grader på dagen, 24 på natten. Annars har jag det 29/25. Det är inom felmarginal.

Om man använder koordinaterna (Google Maps) på den sidan så är det helt andra temperaturer: www.viewweather.com/lat_26.8074483-lon_-107.0772616.html

Jag vet fortfarande inte exakt i vilket klimat Tarahumaraboa lever, men är tveksam till det i länken oavsett hur tåliga dessa småttingar sägs vara. De lär leva nära Sonoraöknen, som är den varmaste öknen i Mexiko. En nylig studie visade att burmesisk pyton har svårt att överleva vintern i norra Florida, och det är ungefär samma breddgrader. Enligt Wikipedia så är dagstemperaturen under vintermånaderna (nov-april) i Sonora 21-32 grader och 8-20 på natten.

En sak att tänka på är att försöka att inte mata ormen ovanifrån. Jag vet inte hur du har din orm. Men ormen är liten och man har kanske den i ett plastterrarium med lock. Då blir det att man i princip står över ormen. Ormar kan känna sig hotade av saker som kommer ovanifrån. Framför allt när de är små. I princip allt i deras omgivning försöker äta dem. Detta gäller generellt alla ormar, små och stora. Jag har hört detta nämnas om grön trädpyton, även om det i regel inte är ett problem eftersom ormen sitter högt uppe. Jag såg en video var någon filmade sin boa (om jag minns rätt). Han hade den på golvet och gick runt den och filmade neråt. Ormen kände sig hotad och började fräsa även då det var en i övrigt lugn orm.

Utförligare om min första matning. Minns inte alla detaljer. Men efter första hug så lämnade ormen musen och återvände till sitt bo. Han låg där efter i boet och tittade ut. Jag försökte locka honom och stötte musen mot nosen. Minns inte om han fräste från början, men han fräste till sist aggressivt och gjorde slutligen ett nytt utfall. Detta var förmodligen ett defensivt utfall. Ormen insåg säkert att det var mat, men han kände sig förmodligen också hotad av mig eller situationen. Felet var alltså inte bristande matrespons utan jag. Jag fick ormen att känna sig hotad.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild