Det att han låg kvar istället för att springa iväg när jag kom in i rummet, skedde ungefär 10 dagar efter att han fick flytta in helt i ett större terrarium med sina kullsyskon. Innan dess hade han fått vara i samma stora terrarium, fast inuti en petbox så att jag kunde ha iallafall någon koll på honom, och så att det inte blev för plötsligt med att träffa kullsyskonen igen, i ungefär 7 dagar. Det jag tror jag kan ha gjort fel är att istället för att fixa nåt för honom att klättra ut på själv, så flyttade jag över honom med händerna, och han hade inget sätt att klättra tillbaka in i petboxen. Så han hamnade i ett outforskat område samtidigt som han blev stressad av mig. Jag såg honom springa och gömma sig, sen såg jag honom inte förrän 7 dagar senare igen. Då sprang han iväg när han såg mig. Sen 3 dagar senare gjorde han inte det, och det var då jag separerade honom igen och började ringa runt till veterinärer. Sen har har inte skitit förrän idag.
Min teori är att han blev stressad av allt nytt, sprang och gömde sig i kallhörnet samtidigt som han hade något i magen och inte riktigt visste var solplatsen var men var för rädd för att leta reda på den. Men då jag inte kan ödlespråket så kan jag inte fråga om det verkligen var så, utan det är enbart en gissning. Har inte sett något konstigt beteende hos de andra i samma stora terrarium, men jag håller extra koll den närmaste månaden. Sen har jag, efter mässan i Norrköping, investerat i två rejäla 150 Watt-lampor för att skapa ytterligare en solplats samt höja "ambienta" temperaturen i terrariet.
Han hade tidigare varit separerad från dem efter att jag var i annan ort ungefär en vecka, och jag inte gav tillräckligt bra instruktioner till den som skulle se efter dem, när jag kom hem såg han mager ut så jag beslöt att han skulle få vara separat för att se till att han fick tillräckligt med mat utan att de andra skulle bli feta.
Microlax ska gå att använda på människor, hundar, katter och föl, men det var en ren chansning att det skulle funka på ödlan. Valde just det laxermedlet eftersom jag använt det på en dvärgpudel efter att denna blev förstoppad och hade tillfälligt nedsatt rörelseförmåga (han återhämtade sig helt efter ett par veckor) efter en trafikolycka, och det fungerade som det skulle då utan några bieffekter. Men som sagt, ren chansning att det skulle fungera på ödlan, men hade ingen möjlighet att ta mig med honom till Roslagstull på ett säkert sätt verkade det som.