Kylning i terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

105
33
Fuffesnuff:
I mitt terrarium ligger temperaturen på runt 23 grader och tänker att det är för varmt för salamandrar.
Hur effektiva är fläktar och pettier element egentligen?
Har ni några kylning tips som inte involverar frysta flaskor och andra temporära lösningar (Har läst kylmetod artikeln).

5390
4130
Tropfrog:
Tja. Om du har fläkt för aktiv ventilation så kan du ju komma ner i samma temperatur som du har i rummet, inte mer då det inte är någon egentlig kylning.

Hur effektiva peltier kylning är beror på så många faktorer så att det går att skriva en hel bok om det. Man skall komma ihåg att peltier avger mer värme på den varma sidan än kyla på den kalla. Det gäller föresten alla metoder som drivs av el. Om man har släpper ut värmen i rummet och har oisolerat terrarium så är det slöseri med el i bästa fall, ger ingen skillnad i sämsta.

Kylningsmtoder som sätter systemet i kontakt med utemiljön är att föredra, men inte alltid så enkelt eller billigt. Att installera luft till luft värmepump i rummet är en metod som kan hålla temperaturen låg på sommaren. På vintern räcker det att dra uteluften via en väggventil ner i terrariet.

Sen kan man ju kyla vattnet också. Finns fina kylare för akvarium. Det är också dyrt och samma problem med överskottvärmen. Då får man pumpa varm luft ut ur rummet istället.

Jag är lite orolig för att du har problem med kyla i november. Det blir lite att tänka på nu om du skall klara sommaren.

Hade jag själv haft salamanders så skulle jag ha dem i källaren. Där är max 20 på sommaren ouppvärmt och precis så lågt jag vill ner till 5 på vintern. Inte alla har sån lyx.

Mvh
Magnus

105
33
Fuffesnuff:
Tropfrog skrev:
Tja. Om du har fläkt för aktiv ventilation så kan du ju komma ner i samma temperatur som du har i rummet, inte mer då det inte är någon egentlig kylning.

Hur effektiva peltier kylning är beror på så många faktorer så att det går att skriva en hel bok om det. Man skall komma ihåg att peltier avger mer värme på den varma sidan än kyla på den kalla. Det gäller föresten alla metoder som drivs av el. Om man har släpper ut värmen i rummet och har oisolerat terrarium så är det slöseri med el i bästa fall, ger ingen skillnad i sämsta.

Kylningsmtoder som sätter systemet i kontakt med utemiljön är att föredra, men inte alltid så enkelt eller billigt. Att installera luft till luft värmepump i rummet är en metod som kan hålla temperaturen låg på sommaren. På vintern räcker det att dra uteluften via en väggventil ner i terrariet.

Sen kan man ju kyla vattnet också. Finns fina kylare för akvarium. Det är också dyrt och samma problem med överskottvärmen. Då får man pumpa varm luft ut ur rummet istället.

Jag är lite orolig för att du har problem med kyla i november. Det blir lite att tänka på nu om du skall klara sommaren.

Hade jag själv haft salamanders så skulle jag ha dem i källaren. Där är max 20 på sommaren ouppvärmt och precis så lågt jag vill ner till 5 på vintern. Inte alla har sån lyx.

Mvh
Magnus

Problemet är att rummet håller samma temperatur året om och har därför inte större temperatur skillnader. Rummet är lika varmt som i terrariet. Om det blir alldedes för svårt att sänka temperaturen kanske jag får tänka om artvalet mot en klockgroda mm. Har en i närheten som har marmorsalamandar, ska fråga om hans terrarium har nån form av kylning. Lufttemperaturen utanför hans terrarium känns mer som 25. Är det okej att ha dem så eller behöver dem verkligen ha lägre 20.

5390
4130
Tropfrog:
Jag vet inte mer än vad artbeskrivningen säger om arten. Där står det 20-25 på sommar och 4-5 på vintern. I sådana fall klarar du dig på sommaren. Går man så lågt som 4-5 grader på vintern så lär de inte vara särskilt aktiva. Att skaffa ett gammalt kylskåp och bygga om till övervintrings terrarium känns som en rimlig och billig lösning.

Omvänd årscykel är nog inte fel heller. Salamandrarna har sin sommar nu på vintern. Det är ju trots allt nu man stänger in sig och har mycket tid att sköta om och njuta av djuren. När sommaren kommer så stoppar man in dem i kylskåpsterrariet. Där kräver de då mindre jobb och tillsyn. Passar bra på sommaren.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild