Plötsligt händer det! Nyckläckt gecko.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

305
151
SunshineGeckos:
Det var planerat att mina ögonfransar skulle få ungar.
Men jag trodde honan gick tom och första gången hon fick ägg var dom förmodligen infertila då dom blev gula och skrumpnade.
Sen blev hon inte alls lika tjock vid nästa dräktighet så jag tänkte inte alls på att något var på väg. 

Månaderna gick och igår  (!!) först hittade jag två ägg nergrävda! 
Hur jag kunnat missa dessa förstår jag inte, men jag är ny på det här och jag tog förgivet att det inte skulle bli något. 
Dessutom har jag mått väldigt dåligt ett tag nu, så jag har inte lagt ner någon mer tid på detta.
Försökte lysa äggen och helt klart fanns det något i det ena. 
Idag kom den första ut.
Det andra är jag osäker på, men det är väldigt stort och runt, så kanske tittar det ut en liten där också snart. 

Nu behöver jag lite tips. Hur tar jag bäst hand om ungen?
Jag har läst på en del och minns att man inte ska börja mata dom förrän första ömsnigen, stämmer det?
Och att den ska gå utan substrat, bara papper på botten.

459
138
Pakke:
SunshineGeckos skrev:
Det var planerat att mina ögonfransar skulle få ungar.
Men jag trodde honan gick tom och första gången hon fick ägg var dom förmodligen infertila då dom blev gula och skrumpnade.
Sen blev hon inte alls lika tjock vid nästa dräktighet så jag tänkte inte alls på att något var på väg. 

Månaderna gick och igår  (!!) först hittade jag två ägg nergrävda! 
Hur jag kunnat missa dessa förstår jag inte, men jag är ny på det här och jag tog förgivet att det inte skulle bli något. 
Dessutom har jag mått väldigt dåligt ett tag nu, så jag har inte lagt ner någon mer tid på detta.
Försökte lysa äggen och helt klart fanns det något i det ena. 
Idag kom den första ut.
Det andra är jag osäker på, men det är väldigt stort och runt, så kanske tittar det ut en liten där också snart. 

Nu behöver jag lite tips. Hur tar jag bäst hand om ungen?
Jag har läst på en del och minns att man inte ska börja mata dom förrän första ömsnigen, stämmer det?
Och att den ska gå utan substrat, bara papper på botten.

Du ska ha fuktiga mossa på petbox när du sätter ungar in efter de kläckts. De behöver luftfuktighet att kunna ömsa lättare. Ungarna är känsligast när det gäller ömset inför torrare klimat. Gärna sätta en torra stump eller grenar så de kan gnida sig själv att göra sig av ömset.

Ungar är glupskt så du behöver inte oroa dig efter de äter direkt när de gjort av sig ömset på en dag efter. Lycka till!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild