Jag är inte heller någon expert men jag Instämmer med föregående talare. Följande är min förståelse på ämnet.
Djur som dvalar eller brumerar, vilket är en lindrigare form av dvala, i sin naturliga miljö bör göra det även i fångenskap. Därmemot behöver kanske inte perioden vara lika lång som den är i naturen. Ofta räcker det kanske med några veckor istället för några månader (om det nu sker naturligt).
Man behöver inte titta så långt för att iaktta herptiler i dvala. Alla våra svenska herptiler dvalar i flera månader. I våra fall är dvalan ett måste för att djuret ska fungera. En konstant sommar hade kanske inneburit hög stressnivå för en nordlig snok?
Perioden för dvala sammanfaller med årstiderna. Ju närmare polcirkeln desto större påverkan har årstiderna.
Men eftersom djur i och runt ekvatorn inte upplever årstider så behöver dessa inte dvala. Där är det ju i princip konstant sommar och 12h dygsncykel och jämn temperatur. Istället för årstider (2,3 eller 4) har dessa tropiska områden ofta säsonger tex. En våt och en torr. Dessa har till viss del en inverkan på djurens aktivitet under året, lite som våra årstider. Ena säsongen kanske innebär mer mat, parning etc medans den andra innebär en något lägre aktivitetsnivå.
Sen har vi djur från mer subtropiska breddgrader, men fortfarande förhållandevis höga temperaturer för ”vinter”. Australien är ett praktexempel på detta. Här brumerar skäggagamen istället för att dvala. Brumera är mer likt en längre tupplur där djuret inte äter men kan ändå vakna till under kortare perioder vid behov. I många fall är detta viktigt för att kickstarta parningssäsongen.
Så svar på din fråga. Ja, djur som har en period av dvala eller längre tupplur i det naturliga bör även ha det i fångenskap.
Mvh
Niklas