Hej!
Leopardgecko:
Jag matar min ca var tredje eller var fjärde dag (hon är över 2 år). Tre gånger i rad pudrar jag insekterna med kalcium och den fjärde gången med vitaminer. Har även en liten skål med kalcium hos henne hela tiden.
Jag matar framför allt med dubia kackerlackor som är en bra "stapelföda" (odlar dessa i en smarstorelåda och har en mindre smartstore låda som jag använder att plocka de jag matar med ifrån, lägger över nymfer, överflödiga hanar osv. i den så jag slipper störa själva "avelsdjuren" mer än nödvändigt). De matas med diverse olika grönsaker och frukt samt torrfoder för insekter.
Jag odlar även mjölmaskar (också enkelt att odla, har de i en smartstore låda av lite mindre modell) som man kan ge som komplement (de äter olika grönsaker och gryn). Vissa ger mjölmaskar som "stapelföda" men vet inte riktigt hur bra det är. Har även zophobas (försöker odla dessa också men odlingen har inte riktigt tagit fart ännu, samma föda till dessa som mjölmaskar). Hon får även fältsyrsor ibland (ej lyckats odla dessa ännu...inga av äggen kläcktes tyvärr, de matas med olika grönsaker, insektsfoder och gärna mycket proteinrik föda...annars äter de gärna varandra) och som godis får hon vaxmottslarver (som jag odlar - de har blivit asmånga på nolltid så enkla att odla de med, de äter bivax/glycerol samt honung blandat med kli/gryn).
OBS! Ska absolut inte ha sand som bottensubstrat! Leder lätt till att det packas i magen på ödlorna och kan leda till att de dör. Leopardgeckos lever inte i sandöken i naturen utan mer på packad hård jord och bland stenar/klippor typ. Läs på om "impaction" innan du bestämmer dig för vad du ska ha i botten på terrariet.
"Impaction":
Del 1:
www.youtube.com/watch?v=jBJSxCuI1gI Del2:
www.youtube.com/watch?v=uKp1x6hxcvU Olika typer av substrat:
www.youtube.com/watch?v=EYyzIcNaNBwMvh/Animallover_1984