Söker en bra ödla för nybörjare

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

28
17
Nathalievalli:
vi har 3 stycket ormar hemma så det har jag koll på men 2 sista mässorna vi varit på har sonen tjatat om en ödla. Jag kan inget om ödlor direkt har läst en del men undrar vilken ni med erfarenhet skulle rek som första ödla? 

5482
4196
Tropfrog:
Ögonfransgecko om du tänker regnskog.

Leopardgecko om du tänker öken.

MVH
Magnus

28
17
Nathalievalli:
Har man leopardgecko i par eller själva?  Hur förvarar ni insekterna som ni matar er ödla med? 

5482
4196
Tropfrog:
De flesta ödlor hålls bäst ensamma, åtminstone om man är nybörjare. Det går att förvara levande foder i sk petbox eller valfri plastlåda från något billigt varuhus i din närhet. De ställer inte så höga krav, bara lufthål, rumstemperatur, vatten och någon grönsaksbit att äta.

Mvh
Magnus 

28
17
Nathalievalli:
Vad för insekter är bäst att mata med och äter dom varje dag?

5482
4196
Tropfrog:
Som juveniler skall de ha mat varje dag så mycket de kan äta. Som vuxna matar man varannan eller var tredje dag.

Om du planerar att köpa maten är syrsor bra foder och lätt att hitta.

Många upptäcker hur enkelt det är att odla dubia kackerlackor. De är också ett bättre foder. Men till en enda ödla är det nog lite overkill. De går dock att få tag på flesta mässor och under sommaren via säljare som skickar via post.

Mjölmask och zophobas kan man mata med någon gång då och då som godis. Det är för fett som huvudfoder.

Mvh
Magnus 

354
269
Animallover_1984:
Hej!

Leopardgecko:

Jag matar min ca var tredje eller var fjärde dag (hon är över 2 år). Tre gånger i rad pudrar jag insekterna med kalcium och den fjärde gången med vitaminer. Har även en liten skål med kalcium hos henne hela tiden.

Jag matar framför allt med dubia kackerlackor som är en bra "stapelföda" (odlar dessa i en smarstorelåda och har en mindre smartstore låda som jag använder att plocka de jag matar med ifrån, lägger över nymfer, överflödiga hanar osv. i den så jag slipper störa själva "avelsdjuren" mer än nödvändigt). De matas med diverse olika grönsaker och frukt samt torrfoder för insekter.

Jag odlar även mjölmaskar (också enkelt att odla, har de i en smartstore låda av lite mindre modell) som man kan ge som komplement (de äter olika grönsaker och gryn). Vissa ger mjölmaskar som "stapelföda" men vet inte riktigt hur bra det är. Har även zophobas (försöker odla dessa också men odlingen har inte riktigt tagit fart ännu, samma föda till dessa som mjölmaskar). Hon får även fältsyrsor ibland (ej lyckats odla dessa ännu...inga av äggen kläcktes tyvärr, de matas med olika grönsaker, insektsfoder och gärna mycket proteinrik föda...annars äter de gärna varandra) och som godis får hon vaxmottslarver (som jag odlar - de har blivit asmånga på nolltid så enkla att odla de med, de äter bivax/glycerol samt honung blandat med kli/gryn). 

OBS! Ska absolut inte ha sand som bottensubstrat! Leder lätt till att det packas i magen på ödlorna och kan leda till att de dör. Leopardgeckos lever inte i sandöken i naturen utan mer på packad hård jord och bland stenar/klippor typ. Läs på om "impaction" innan du bestämmer dig för vad du ska ha i botten på terrariet. 

"Impaction":

Del 1: www.youtube.com/watch?v=jBJSxCuI1gI 

Del2: www.youtube.com/watch?v=uKp1x6hxcvU 

Olika typer av substrat: www.youtube.com/watch?v=EYyzIcNaNBw

Mvh/Animallover_1984
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild