MarcusLinfeldt skrev:
Det mest logiska hade ju varit att flytta på henne men det finns några skäl att inte göra så. Hon är mycket mer aktiv (under dessa omständigheter iaf) och gillar grenarna och att ligga och vila uppe i "trädkronan". Hon är dessutom 20 cm längre än hanen och eftersom det andra terrariet är mindre (inte för litet) så tror jag att det är bättre att han bor i det mindre terrariet. Eller tolkar jag deras beteenden/temperament fel?
Han ser inte undernärd ut och det är inte så att jag är akut orolig för honom. Tvångsmatning dröjer nog länge innan det skulle bli aktuellt. Temperatur och luftfuktighet är ok även om jag märker att man får hänga med i skiftena nu när det blir kallare klimat i Sverige. I somras var problemet att hålla nere temperaturen på den svalare delen av terrariet.
Tack så mycket för er feedback, det är guld värt! :)
Aha...hmm...då skulle jag nog flytta honom nu och hoppas på att han kan lugna ner sig i det terrariet och så småningom kommer igång att äta igen. Att vänta ut honom i detta läget (med honan i samma terrarium) tror jag inte är så lyckat. Att flytta honom efter att han kommer i gång att äta kan stressa så jag hade nog valt att ta "stress-risken" nu istället för när han väl kommit i gång att äta...då kanske han matvägrar igen p.g.a. flytten.
Vad jag förstått så är dessa ormar inte speciellt aktiva...kallas t.o.m. "pet rocks" :-) för att de mest ligger och gömmer sig...så om honan är väldigt aktiv ("onormalt aktiv"?) så kan ju även hon vara stressad av situationen kanske...bara gissar nu (efter vad jag har läst). De är ju mer av "sitta och vänta på att bytet knallar förbi" ormar än såna som aktivt är ute och jagar och ligger gärna gömda i termitstackar osv. i naturen (så vitt jag förstått av min research i alla fall).
Har de tillräckligt med gömställen (både på den varma och kalla sidan - så att hon kan välja det istället för grenarna om hon vill) = kan gömma sig och slippa dela utrymme med den andra ormen? Har du värmematta/värmekabel eller lampa?
De kan ju förövrigt matvägra vid öms också...men han lär ju inte ömsa under flera månader, haha...men kan ju vara bra att ha i bakhuvudet i alla fall. Vad du gör MATA INTE I EN SEPARAT LÅDA för det kan vara väldigt stressande och ormen kan sluta äta p.g.a. detta. Detta verkar det vara särsklit vanligt att just kungspyton har svårt för = de mår bäst (och äter bäst) om de får sin mat i sitt terrarium.
Har du provat lite olika temperatur på bytet förresten? Vissa ormar gillar tydligen när bytet är lite varmare (mer likt hur de var som levande). Inte så att man ska stoppa de i mikrovågsugnen eller så (absolut inte, den ska ju inte tillagas, haha) men vissa gillar tydligen om musen/råttan fått ligga en stund (10 minuter eller så) under ex. en värmelampa för att hettas upp lite.
Lycka till med ormarna :-) Blir mer och mer övertygad om att jag nog måste ha en själv...men måste ta reda på vad ormtillstånd kommer kosta och vad som krävs (i min kommun) innnan jag bestämmer mig helt.
Tips: Lägg upp bilder på ditt terrarium här så kan du säkert få råd av de mer kunniga (än mig). Tänker om det skulle vara någonting som behöver ändras på för att underlätta för att din lille grabb ska börja äta igen.
Mvh/Animallover_1984
ps. du får gärna slänga upp lite bilder på dina "danger noodles" (ormarna alltså, haha) också...bara för att jag så gärna vill se :-) ds.