Växter till ögonfrans

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

26
17
Simon1:
Har köpt ett exoterra 90x45x90 som jag ska bygga om till ett vivaarium till en ögonsfrans är tanken.

År första gången att jag bygger så är fundersam vad för växter man kan ha som inte är giftiga ös på med förslag!

Tänkte även ha en hel del mössa, är det okej att plocka ifrån skogen?

Tack på förhand. 

5482
4196
Tropfrog:
Det finns så himla många växter som fungerar i ögonfransgecko terrarium. Risken med ett tipsa om arter är att man bgränsas i sitt urval.

Det vanligaste är väl att man har någon philodendron eller kalla som solitär och gullranka som slingrar och ger djungellook. Men som sagt det finns så himla mycket att välja på. bromelior, orkideer, begonior, ormbunkar, krypande ficus mm. Jag gillar begonia corralina, den har relativt kraftiga bambuliknande stammar som ger massor av naturligta klättermöjligheter.

Ögonfransgecko äter inte växter så du behöver inte oroa dig för giftiga växter. Både philodendron och kalla inehåller milda toxiner i saven som kommer om man bryter ett blad eller stam, men är ändå relativt vanliga växter i terrarium.

Man får inte plocka mossa i naturen utan markägarens tillstång enligt allemansrätten. Dessutom är de svenska mossorna inte särskilt anpassade för miljön i ett terrarium. Jag använder mig istället av javamossa och dusks mossmix. Sen har det kommit in lite olika mossor via plantor.

MVH
Magnus 

26
17
Simon1:
Gullranka inköpt
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild