Bryr sig våra reptiler om hur terrariet ser ut?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

66
31
Engel1991:

Hej,

Ville starta en tråd angående insidan av våra terrarium.
Som många andra så lägger jag ner mycket pengar och tid på ett fint terrarium, bygger bakgrunder osv, Men är det något reptilerna sätter pris på eller ens lägger märke till?

Att vi har en cement täckt bakgrund formad ut av cellplast som tar en hel del timmar att göra och kan klättra i pris, eller en korkbark platta som fästs med silikon som inte tar så mycket tid och inte så kostbart att göra eller att ytan är helt standard utifrån materialet som vi använt för att bygga våra terrarium.

Sålänge alla behov är mötta i terrariet som värme, fuktighet, solplats, gömställen, hyllplan på olika höjder, möjligheten att klättra osv, Är allt annat vi gör som vi anser som finare/bättre för våra ödlor verkligen bättre på något sätt? 

Tacksam för lite tankar och synpunkter på detta.

Mvh

(Exempel på avancerat)

(Exempel på enkelt terrarium)

163
104
Melsson:
För mig känns det bättre att ha ett terrarium som är så väl anpassat till djurens naturliga miljö som möjligt. Tycker en stor del av glädjen inom hobbyn kommer från att skapa naturtrogna miljöer. Huruvida djuren bryr sig eller inte har jag svårt att svara på. Men i min mening så är ett naturligt terrarium bättre för djuren. 

354
269
Animallover_1984:
Hej!

Jag tror inte att de bryr sig överhuvudtaget om de har ex. en enklel plastgrotta gjort av en burk eller liknande som gömställe eller om de har en fin naturlig grotta...sålänge de har ett gömställe som möter djurets krav ex. om de föredrar ett litet gömställe framför ett stort osv.

Självklart vill en Ögonfransgecko te.x. ha mycket saker att klättra på/gömma sig bland...men tvivlar starkt på att de bryr sig om det är ex. plastväxter eller riktiga osv.

En orm som vill ha ett tryggt boende t.ex. bryr sig knappast om terrariet har en fin bakgrund eller är målad svart på utsidan för insynsskydd osv. så länge den känner sig trygg spelar det knappast roll hur det ser ut. Om ormen vill klättra och bakgrunden ger den möjlighet till det så fyller ju bakgrunden ytterligaren en funktion och då är det naturligtvis skillnad mellan en sån bakgrund och en enklare bakgrund (som inte erbjuder klättermöjligheter) men annars tror jag inte de bryr sig. 

Har du en art som gräver typ. sandboa så vill de ju såklart ha något grävbart substrat, men tror inte att de bryr sig om hur deras terrarium dekoreras osv. så länge de kan utföra sitt naturliga beteende och har tillräckligt mycket utrymme att röra sig på. 

En guldhamster som har plasthjul, färgranna hus osv. mår inte sämre än en guldhamster som har ett trähjul, ett naturligt hus osv. sålänge guldhamstern kan utföra sina naturliga beteenden som att gräva tunnlar, röra sig mycket (dvs. har en stor bur och inte bor i en "skokartong"), kan hamstra sitt foder osv. Hjulets utseende spelar ingen roll så länge det inte är ett för litet hjul (mindre än 28 cm i diameter) eller ett hjul som är gjort av farligt material (som ex. metallhjul - där hamstern kan fastna och göra sig illa).

Det är för våran del som vi dekorerar burar, akvarier och terrarier fint...utöver att se till att djuren kan utföra sina naturliga beteenden och trivs med sin tillvaro så spelar det ingen roll om det är enkelt inredda terrarier osv. eller terrarier med jättedyra dekorationer och avancerade bakgrunder osv.  

Djuren i fångenskap bor ju onaturligt hur vi än vänder och vrider på det och ex. min leopardgecko som fortfarande bor i en "karantän-dekorerad" bostad verkar må alldeles prima, äter bra, ömsar som hon ska och har lagt på sig en hel del sedan hon kom hit (var ganska smal när hon kom hit, omplacering). Hon ska få ett finare dekorerat boende senare...men det är mer för min skull (för att det ser finare ut) än för hennes, hon trivs som hon har det. För hennes del är det viktigare att hon kan gömma sig, att hon har rätt värme osv. än att det ser fint ut. 

/Animallover_1984

163
104
Melsson:
Det är lätt att säga att man tror sina reptiler trivs när man ser dem äta och skita bra. Det är sant att de inte behöver en "naturlig miljö" för att överleva, men det är svårt att säga om de inte skulle trivas bättre i en naturlig miljö. Visst, en reptil är olik ett däggdjur, sägs ofta att en reptils enda syyfte är att hitta mat och vara säker. Men de har funnits på vår planet i miljontals år och är inte byggda för våra plaster. Det är inte svårt att lägga lite tid på ett trevligt terrarium, ofta är det till och med billigare om man hämtar grenar osv från skogen. 

5390
4130
Tropfrog:
Levande växter rensar luften, håller bottensubstratet fräscht och höjer luftfuktigheten. Det går inte att uppnå med plastväxter.

Så åtminstone för de arter jag håller är ett naturligt och vackert terrarium bättre för djuren än motsatsen.

Det samma gäller för en sandboa som nämndes tidigare. Fast där definieras ett naturligt terrarium som en sandlåda utan allt för mycket bös ivägen. Om det är vackert är förstås en annan fråga. Men jag finner något vackert i att gå lite längre för att ge djuren en bra miljö.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
1043
1176
NellyNiklas:
En filosofisk fråga, som har slagit en då och då. Det estetiska tror jag inte att djuret lägger någon vikt på. Ett djur söm är född i fångelskap har ingen tidigare referens från naturen och därmed antar jag att ett enkelt inrett terrarium med några träskivor och hyllor blir "naturligt" och djuret anpassar sig därefter. (Så länge djurets behov är nådda givetvis.)
Jag kan tänka mig att ett djur som vuxit upp i ett enkelt terrarium mår överlag lika bra som ett djur som vuxit upp i ett avancerat terrarium. 

Den stora skillnaden som jag kan tänka mig är naturliga beteenden och hur djuren eller djuret interagerar med varandra och dess/deras miljö/inredning/omgivning. 

Personligen ser jag bara fördelar och möjligheter med "avancerade" terrarium.

* Det blir roligare att iaktta djuret/djuren.
* Miljön är snyggare (dock är "snyggt" väldigt individuellt och betyder olika för olika personer.)
* Det är väldigt kreativt för de som gillar att vara kreativa.
* Möjligheterna för bioaktiva terrarium/vivarium är större och mer framgångsrika.
* Visst underhållsarbete kan även bli mindre i ett "avancerat "terrarium, speciellt med bioaktiva tillägg. Dock är det förmodligen mer arbete inledningsvis. 
* Personligen tror jag att djuret mår bättre i ett "avancerat" terrarium än i ett enkelt. 

Mvh
Niklas

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:
Personligen tror jag inte de bryr sig om att det är estetiskt snyggt, men det finns en skillnad i framförallt de bakgrunderna och terrarierna du visar upp. Skrovligt, varierat underlag gör att ödlor och ormar lättare får fäste, gentemot platt underlag. Gör man avsatser eller en bakgrund som varierar kan det även skapa en trygghetskänsla för djuret eftersom det inte går att se "rakt upp" när de kryper längst med kanten av bakgrunden. Helt platta ytor är inte alltid så bekväma att ligga på heller.

Med andra ord saknar oftast "enkla" terrarier variationen i gömställens storlek, underlag, yta.

Så jag tycker helt klart ni ska fortsätta att bygga terrarier med schyssta bakgrunder och inredning.

66
31
Engel1991:

Grymt med så många svar.

Tycker det är ett intressant ämne då det är så mycket olika sätt att göra det på, vad man skall lägga vikt på osv.
Det är ofta så med att folk snålar på själva inköpet av terrariet i form utav storlek då priset skjuter iväg en hel del efter en viss storlek men att sedan lägga en massa pengar på "over the top" inredning och byggen i alla dess former.  Att det läggs mer vikt på det vi ser med ögonen över att istället lägga extra pengar på ett så stort terrarium som får plats och plånboken tillåter.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild