Udda fråga...men rymmer ormar? Hur stor risk? Måste veta innan ev. köp...

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

354
269
Animallover_1984:
Hej!

Under tiden jag gjort research kring ett eventuellt ormköp så har jag vid flertal tillfällen sett "min orm har rymt", "min orm försvann i huset x-antal månader", "har du en orm så har den antingen redan rymt, kommer rymma eller så ljuger du" osv. 

Hur stor är risken att jag plötsligt hittar ormen ringlande över golvet, gömd i tvättkorgen, i råttburen/musburen/hamsterburen eller i fågelburen (mätt och belåten) osv.? 

Jag kan ju fatta att de rymmer om man har en orm i ett terrarium med dåligt lås eller har ett löst lock på ett akvarium osv. men om man har ett bra och ordentligt terrarium - hur stor är då risken? Har era ormar rymt? Anledning till att de lyckades rymma i så fall? Tips på hur man kan förhindra att ormen rymmer?

Mina frågor kring detta må vara helkorkade...men jag har ingen jättelust att hitta ormen någonstans i lägenheten eller riskera att den äter upp mina andra små familjemedlemmar...så kände att jag måste fråga även om det får mig att låta superkorkad, haha. 

Dessutom tror jag inte min ormrädda familjemedlem kommer vilja besöka mig någonsin om jag inte kan garantera att ormen håller sig på sin avsedda plats. Tror inte det blir så bra om familjemedlemmen är på besök och sätter sig i soffan...och ormen dyker upp bredvid, haha. 

Mvh/Animallover_1984

105
33
Fuffesnuff:
Har inga ormar men har hört om andras historier att dem har haft dörren på glänt och att den smitigt ut. Tror inte det är så stor risk om du är noga med att stänga terrariet och har ett bra lås

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Köpte min första orm 1993.. Har haft en hel del! arter och individer sen starten. Jag har inte varit utan orm en enda dag sen jag började. Nu har jag förverkligat ett delmåls-dröm, ett eget ormrum med flertalet terrarier :)

Inte en enda, noll (0!), ormar har rymt hemma från mina terrarium. Jag tror det beror på tänket hos ägaren och hur noga man är med att stänga terrarier osv osv.. Finns många anledningar till att ormar kan rymma. Alla anledningar härstammar från en slarvig ägare i min mening! Se till att ha rymningssäkra terrarium, ett lås är ju aldrig fel men inget måste. Jag har lås, mest för syns skull faktiskt. För utomstående som klankar ner på mina ormar, ja det finns sånt jä**a folk ;)

Lycka till!

354
269
Animallover_1984:
Fuffesnuff skrev:
Har inga ormar men har hört om andras historier att dem har haft dörren på glänt och att den smitigt ut. Tror inte det är så stor risk om du är noga med att stänga terrariet och har ett bra lås

Ja, lämnar man dörren öppen så är det ju inte så konstigt att den "går" på upptäcktsfärd :-) 

Jonas_ skrev:
Köpte min första orm 1993.. Har haft en hel del! arter och individer sen starten. Jag har inte varit utan orm en enda dag sen jag började. Nu har jag förverkligat ett delmåls-dröm, ett eget ormrum med flertalet terrarier :)

Inte en enda, noll (0!), ormar har rymt hemma från mina terrarium. Jag tror det beror på tänket hos ägaren och hur noga man är med att stänga terrarier osv osv.. Finns många anledningar till att ormar kan rymma. Alla anledningar härstammar från en slarvig ägare i min mening! Se till att ha rymningssäkra terrarium, ett lås är ju aldrig fel men inget måste. Jag har lås, mest för syns skull faktiskt. För utomstående som klankar ner på mina ormar, ja det finns sånt jä**a folk ;)

Lycka till!

Skönt att höra :-) Jag är överlag väldigt noga med att dubbelkolla att alla terrarier, burar, lådor (insekterna -  insektsfobi så är väääldigt noga med det) m.m. är stängda ordentligt innan jag lämnar rummet eller liknande. Hade vid ett tillfälle för många år sedan ett skräckscenario med mina kaniner (utekaniner) då jag råkade lämna en dörr öppen (antar jag) och upptäckte det på morgonen när jag skulle kolla till kaninerna. Som tur var var det en bur i flera våningar och det var kaninerna på den övre våningen som hade en öppen dörr = ingen av de kaniner som bodde där hade vågat hoppa ut (puh!)...men efter det är jag ännu mer noga att verkligen kolla att allt är HELT stängt (och inte kan råka "gå upp")! 

74
23
Dempan242:
Allt beror på terrariet och dina vanor att stänga ordentligt och låsa, sen så kan det finnas en annan faktor också i mitt fall när min kungspyton höll på att ryma för en vecka sen så lyckades min katt öppna terrariet genom att den lyckades få upp rutan, jag hade inget lås på terrariet eftersom det är en ogiftig orm, min katt älskar verkligen ormar.

163
104
Melsson:
Dempan242 skrev:
Allt beror på terrariet och dina vanor att stänga ordentligt och låsa, sen så kan det finnas en annan faktor också i mitt fall när min kungspyton höll på att ryma för en vecka sen så lyckades min katt öppna terrariet genom att den lyckades få upp rutan, jag hade inget lås på terrariet eftersom det är en ogiftig orm, min katt älskar verkligen ormar.

Tur att inte ormen älskar katter

74
23
Dempan242:
Melsson skrev:

Tur att inte ormen älskar katter

Inte mer än som foder möjligtvis haha

5390
4128
Tropfrog:
Dempan242 skrev:

Kanske lite petviktig kommentar men ändå.....

Enligt L80 så skall giftiga djur ha låsta terrarium, ja det stämmer. Det är för oss mäniskors säkerhet.  Men det är också ett krav på att samtliga ormar och ödlor skall ha terrarium med säkrade lock. Det är för djurets bästa.

Om du följer L80 reglerna så kan inte en katt i normalfallet öppna terrariet hos en ogiftig orm, men en mäniska kan.

MVH
Magnus

74
23
Dempan242:
Tropfrog skrev:

Kanske lite petviktig kommentar men ändå.....

Enligt L80 så skall giftiga djur ha låsta terrarium, ja det stämmer. Det är för oss mäniskors säkerhet.  Men det är också ett krav på att samtliga ormar och ödlor skall ha terrarium med säkrade lock. Det är för djurets bästa.

Om du följer L80 reglerna så kan inte en katt i normalfallet öppna terrariet hos en ogiftig orm, men en mäniska kan.

MVH
Magnus

Jo jag vet men pallade inte vara så petig med alla terrarie då jag gör terrarie lås av cykelekrar. Aldrig haft problem innan.

1685
794
fluffis:
Jag tycker bara det är bra och visar att du är seriös, när du ställer sådanahär frågor :)

Ormar, i alla fall vissa, är rymningsexperter, inget snack om saken. Det du kan göra är att noga välja terrarium och skaffa det i förväg så att du kan kontrollera det innan ormköp. Själv använder jag enbart rymningssäkra plastlådor till små/unga ormar och egenbyggda träterrarier till mina vuxna/större ormar. Glasterrarier går bort för min del, bland annat på grund av att de inte alltid är rymningssäkra.

Som någon annan sa så är det såklart även bra med lås och goda vanor :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild