Bakgrund i Herptek

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

163
104
Melsson:
Någon som har bra förslag på hur man kan göra en sjysst bakrund i herptek? Funkar fogskum på plasten? Tänker att då plasten håller fukt så bra så blir det lätt äckligt med en bakrund i ett relativt fuktigt terrarium. 

5476
4193
Tropfrog:
fogskum funkar på några plaster, men inte alla. Man kan öka chansen att det funkar med primer. Jag tror att du borde fråga tillverkaren vilken plast som används och börja därifrån.

Vad menar du med att plasten "håller fukt", att den suger upp fukt? I sådanna fall är ju materialer poröst och då funkar garanterat fogskum. Men egentligen tror jag inte att det byggs terrearium i hydroskopiska material. Om så ändå är fallet så borde fogskum vara en bra lösning eftersom det stänger porerna, ingen risk för att det blir äckligt där du satt fogskum, bara på resten av ytorna.

MVH
Magnus

5476
4193
Tropfrog:
Nyfiken som man är så surfade jag lite åt dig :)

Herptek är byggda i polyeten. Fogskum fäster inte på polyeten. Polyeten är fullständigt vattentätt.

MVH
Magnus

163
104
Melsson:
Tropfrog skrev:
fogskum funkar på några plaster, men inte alla. Man kan öka chansen att det funkar med primer. Jag tror att du borde fråga tillverkaren vilken plast som används och börja därifrån.

Vad menar du med att plasten "håller fukt", att den suger upp fukt? I sådanna fall är ju materialer poröst och då funkar garanterat fogskum. Men egentligen tror jag inte att det byggs terrearium i hydroskopiska material. Om så ändå är fallet så borde fogskum vara en bra lösning eftersom det stänger porerna, ingen risk för att det blir äckligt där du satt fogskum, bara på resten av ytorna.

MVH
Magnus

Har inte koll på vilken plast som används, men det är nog inte det du nämner i början . Tänkte mer generellt, behöver inte vara fogskum, vad folk har gjort för bakgrunder i herptek och vilka alternativ det finns. 

163
104
Melsson:
Tropfrog skrev:
Nyfiken som man är så surfade jag lite åt dig :)

Herptek är byggda i polyeten. Fogskum fäster inte på polyeten. Polyeten är fullständigt vattentätt.

MVH
Magnus

Tackar, precis därför jag frågade. Så då kanske nån lösning med silicon är bättre? 

175
258
Akesson:
Silikon har en väldigt dålig fästförmåga på plaster. I synnerhet "feta" plaster.
Ett bättre alternativ skulle isf vara en polymerbaserad massa, tex Tec7. Den har en mycket bättre fästförmåga.

163
104
Melsson:
Akesson skrev:
Silikon har en väldigt dålig fästförmåga på plaster. I synnerhet "feta" plaster.
Ett bättre alternativ skulle isf vara en polymerbaserad massa, tex Tec7. Den har en mycket bättre fästförmåga.

www.clasohlson.com/se/Fog--och-t%C3%A4tningsmassa-Tec7,-310-ml/41-9023?gclid=Cj0KCQjw6rXeBRD3ARIsAD9ni9Coyxgd0jKKO1Q_p2aCpi8aHIRvGA3fDIdM10hAw5ZanSADRczAwAwaAsY8EALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Ja den här såg ju riktigt bra ut. Läser man beskrivningen verkar den bättre än vissa fogskum. Kostar litegrann men inte så farligt. Varför använder inte alla detta, finns det någon nackdel?

5476
4193
Tropfrog:
Jag skulle gissa på att det beror på att den är typ dubbelt så dyr och ger en 5e del så mycket i volym. DVS minst 10 ggr dyrare för samma volym. Sånt brukar påverka folks val.

Sen krävs det rätt många strykningar och rätt så lång tid emellan innan man lyckats bygga upp en struktur som liknar en bakgrund. 6mm tjockt lager tar 24 timmar att härda i rumstemperatur.

MVH
Magnus

175
258
Akesson:
Melsson skrev:

www.clasohlson.com/se/Fog--och-t%C3%A4tningsmassa-Tec7,-310-ml/41-9023?gclid=Cj0KCQjw6rXeBRD3ARIsAD9ni9Coyxgd0jKKO1Q_p2aCpi8aHIRvGA3fDIdM10hAw5ZanSADRczAwAwaAsY8EALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Ja den här såg ju riktigt bra ut. Läser man beskrivningen verkar den bättre än vissa fogskum. Kostar litegrann men inte så farligt. Varför använder inte alla detta, finns det någon nackdel?

Finns inga direkta nackdelar med Tec7. 
Lite annorlunda att jobba med kontra silikon. Det finns väl ingen större anledning att använda den som ett ytskickt att fästa tex torv på om man ska göra en bakgrund i stil med klassikern silicon+torv.
Men att täta med, limma osv är den outstanding.
Om jag hade ett Herptek o ville göra en bakgrund i det så hade jag byggt upp en grundstruktur i cellplast, limmat det med Tec7 o lagt ett ytskydd av golvspackel/husfix/Rotfix etc.
Oavsett om det var ämnat åt en torr eller våt miljö. 
Vill man inte ha en heltäckande bakgrund i klippimitation går det ju utmärkt att intergrera korkbark, hygrolon, epiweb etc för att lika mer organiska delar att bryta av utseendet med. 
Det är ju bara fantasin som sätter dom gränserna

163
104
Melsson:
Akesson skrev:

Finns inga direkta nackdelar med Tec7. 
Lite annorlunda att jobba med kontra silikon. Det finns väl ingen större anledning att använda den som ett ytskickt att fästa tex torv på om man ska göra en bakgrund i stil med klassikern silicon+torv.
Men att täta med, limma osv är den outstanding.
Om jag hade ett Herptek o ville göra en bakgrund i det så hade jag byggt upp en grundstruktur i cellplast, limmat det med Tec7 o lagt ett ytskydd av golvspackel/husfix/Rotfix etc.
Oavsett om det var ämnat åt en torr eller våt miljö. 
Vill man inte ha en heltäckande bakgrund i klippimitation går det ju utmärkt att intergrera korkbark, hygrolon, epiweb etc för att lika mer organiska delar att bryta av utseendet med. 
Det är ju bara fantasin som sätter dom gränserna

Tack för tipsen! 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild