Nu har jag startat ett par trådar redan men kanske bättre att ha det samlat i en tråd.
Jag håller alltså på att sätta igång ett Morelia viridis terrarie.
Det är 110x50x65. (lxbxh) Glasterrarie, med ventilation i sidan och i taket. Kommer dock sätta igen endel av ventilationen i taket tror jag.
Har inte gjort iordning allt än med bakgrund och så men kände att jag måste testa hur jag ska göra med värmen och belysning.
Så jag har lagt lecakulor i botten, en täckväv på det och sen ett lager jord.
Har lagt ner en värmekabel i jorden (ovanpå täckväven), kabeln slingrar sig över hela bottenytan.
Har den stora exo terra lamphållaren (tror det är glow light) ovanpå, på den ena sidan av terrariet.
Har ju även en exo terra top (3 st e 27) som jag tänkt använda till ljus.
Men jag vet inte....
Känns som att värmekabeln är ett ganska trögt sätt att värma på. Kanske inte optimalt när man har lecakulor o vatten i botten. Mycket av värmen går ju klart neråt också. Om kabeln går för fullt hamnar jag på en temp på ca 27,5 grad mitt i terrariet. Iofs acceptabelt men helst hade jag velat kunna få det mycket varmare och sen justera ner med termostat.
Då är klart en kabel med mer watt att föredra men då blir de ju också längre (väl?) vilket nog inte funkar.
Likadant med solplatsen. Testade sätta i en 60 w heating lamp från Solar raptor och visst det höjer ju värmen 10 cm ner från taket till ca31 grader. Men mycket av värmen försvinner ju upp utanför terrariet.
Sen vet jag inte om det är dåligt med värmekabel i tillsammans med levande växter.
Hur brukar man göra med värme och ljus i den här typen av terrarie?
Jag hade ju gärna kombinerat värme/solplatsen med bra ljus.
Värmelampan jag testade lånade tillfälligt jag från ett annat terrarie.
Ett alternativ är ju såklart att köra värmepanel i taket. 90w kanske. Men den täcker ju mycket av takytan vilket gör att där panelen sitter kan jag inte ha ljus.
Känns lite över drivet om man ska behöva 80w kabel, 60-75w sollampa och 3x24w lampor:)