Värme, solplats regnskogsterrarie.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

504
213
David:
Nu har jag startat ett par trådar redan men kanske bättre att ha det samlat i en tråd. 
Jag håller alltså på att sätta igång ett Morelia viridis terrarie. 
Det är 110x50x65. (lxbxh) Glasterrarie, med ventilation i sidan och i taket. Kommer dock sätta igen endel av ventilationen i taket tror jag. 
Har inte gjort iordning allt än med bakgrund och så men kände att jag måste testa hur jag ska göra med värmen och belysning. 
Så jag har lagt lecakulor i botten, en täckväv på det och sen ett lager jord. 
Har lagt ner en värmekabel i jorden (ovanpå täckväven), kabeln slingrar sig över hela bottenytan.
Har den stora exo terra lamphållaren (tror det är glow light) ovanpå, på den ena sidan av terrariet. 

Har ju även en exo terra top (3 st e 27) som jag tänkt använda till ljus.

Men jag vet inte....

Känns som att värmekabeln är ett ganska trögt sätt att värma på. Kanske inte optimalt när man har lecakulor o vatten i botten. Mycket av värmen går ju klart neråt också. Om kabeln går för fullt hamnar jag på en temp på ca 27,5 grad mitt i terrariet. Iofs acceptabelt men helst hade jag velat kunna få det mycket varmare och sen justera ner med termostat.
Då är klart en kabel med mer watt att föredra men då blir de ju också längre (väl?) vilket nog inte funkar. 

Likadant med solplatsen. Testade sätta i en 60 w heating lamp från Solar raptor och visst det höjer ju värmen 10 cm ner från taket till ca31 grader. Men mycket av värmen försvinner ju upp utanför terrariet.

Sen vet jag inte om det är dåligt med värmekabel i tillsammans med levande växter.  

Hur brukar man göra med värme och ljus i den här typen av terrarie? 

Jag hade ju gärna kombinerat värme/solplatsen med bra ljus. 
Värmelampan jag testade lånade tillfälligt jag från ett annat terrarie.

Ett alternativ är ju såklart att köra värmepanel i taket. 90w kanske. Men den täcker ju mycket av takytan vilket gör att där panelen sitter kan jag inte ha ljus. 

Känns lite över drivet om man ska behöva 80w kabel, 60-75w sollampa och 3x24w lampor:) 

504
213
David:
Hade kanske fått bättre effekt av kabeln, om jag lag cellplast i botten och kabeln på den och sen jord på det. Men då får jag ju inte till detta med lecakulor vilket jag förstått är bättre i fuktiga terrarier. 

504
213
David:
Eller är det onödigt att köra lecakulor om man inte kör med regnsystem? 

5476
4193
Tropfrog:
Dränneringslager tror jag är nödvändigt ändå. Du skall ju ha hög luftfuktighet, oavsett hur du når det så kommer det att krävas vatten. Jord som inte dräneras blir soggigt och luktar fan. Kan bara gissa vilka otäcka bakterier som kan frodas i sån miljö.

Problemet med bottenvärme i ett regnskogsterrarium är att jord har ohyggligt bra isoleringsförmåga. Inte mycket av värmen når fram.

Jag startade mitt regnskogsterrarium med värmematta i botten. Men det räckte inte, så jag satte en till på sidan, då blev det bra.

Vill du använda din kabel ändå så kan du gjuta in den i en bakgrund eller i en konstgjord sten på botten.

Jag har ingen kunskap om djuret i fråga, men temperaturerna du anger är väldigt högt jämfört med vad man brukar ha i regnskogsterrarium. Om du vill spara energiåtgången i ditt terrarium så handlar det om att isolera och minska på ventilationen. Vilket förstås har andra negativa effekter.

Det bästa sättet att värma så att man erhåller en stabil miljö är att överdimentionera värmekällan och styr ner den med termostat.

Har man problem med temperaturerna i ett regnskogsterrarium så är det inte heller fel att titta på belysningen. En belysning som är mindre energieffektiv ger mer värme. Kanske hid är värt att fundera på?

Mvh
Magnus 

504
213
David:
Efter att jag haft igång terrariet ett par dagar märker jag att det är tillräckligt med värme. Är nog bara ett lite trögt sätt att värma på.
De lampor jag testat med ger ju också lite värme.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild