Tunn bakgrund regnskog

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

504
213
David:
Nån som har tips på hur man kan göra en riktigt tunn bakgrund till ett regnskogsterrarie. Vill inte att bakgrunden ska ta en massa plats på djupet. Korkskivor har jag kört med och det funkar bra för växterna att klättra på.
Nu har jag ingen kork hemma så funderar jag på om man kunde hitta på nåt själv.
Tänkte ha ficus pumila växande mot bakgrunden. 

Rör sig om ett terrarie som är ca 110x70

5476
4193
Tropfrog:
Fogskumsbakgrund går att göra precis så tunn eller tjock man vill. Annars så finns det ju hygrolon, syns ju inte så fort ficusen spridit sig.

Mvh
Magnus 

504
213
David:
Tropfrog skrev:
Fogskumsbakgrund går att göra precis så tunn eller tjock man vill. Annars så finns det ju hygrolon, syns ju inte så fort ficusen spridit sig.

Mvh
Magnus 

Hygrolon, det hade jag glömt. Kanske man skulle testa. Silikonar man bara upp den?

70
29
tobiias:
smeta ut silikon på baksiden sen trycker du bara på plantation soil :) 

5476
4193
Tropfrog:
David skrev:

Hygrolon, det hade jag glömt. Kanske man skulle testa. Silikonar man bara upp den?

Jag vet faktiskt inte. Tycker att hygrolon är skitfult. Därav kommentaren om att ficusen täcker till slut :)

Mvh
Magnus 

504
213
David:
tobiias skrev:
smeta ut silikon på baksiden sen trycker du bara på plantation soil :) 

Frågan är hur snyggt det blir:) testat det själv? 

70
29
tobiias:
David skrev:

Frågan är hur snyggt det blir:) testat det själv? 

har testat med fogskum sen silikon på det men om du vill ha en platt yta som inte tar plats så är det ett bra elternativ :) sen kan du blanda i massa moss i jorden med så ser det snyggare ut :)

504
213
David:
tobiias skrev:

har testat med fogskum sen silikon på det men om du vill ha en platt yta som inte tar plats så är det ett bra elternativ :) sen kan du blanda i massa moss i jorden med så ser det snyggare ut :)

Kanske ska testa på en liten yta först. Plantaition soil, är den torr när man köper den? Har aldrig använt den innan. Antar att jorden man smetar på ska vara hyffsat torr för att fästa, eller? 

5476
4193
Tropfrog:
Ett lite bättre alternativ än silikon är flytande latex. Växter rotar sig enklare och det är lite lättare att forma. Kolla instruktioner på pilgift.se. Vill man ha lite mer struktur i bakgrunden så är nog fogskum nödvändigt. Bara fogskum på ett par tre ställen bryter den platta onaturliga ytan.

Mvh
Magnus 

70
29
tobiias:
David skrev:

Kanske ska testa på en liten yta först. Plantaition soil, är den torr när man köper den? Har aldrig använt den innan. Antar att jorden man smetar på ska vara hyffsat torr för att fästa, eller? 

det är block man blötlägger, så du får vänta tills det blir helt torrt, sen när du ska fästa det på silikonet så häller du jorden över och sedan pressar in det i silikonet  :)    nackdelen blir ju att om du ångrar dig så blir det svårt att få bort allt silikon från baksidan så jag hade kört med fogskum innan och sedan tagit bort så mkt som möjligt så det blir ett tunt lager bara, men det blir ju lite tjockare då iof
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild