Terrarie KP

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
slvtblussxm:
Hejsan!
Ber om ursäkt i förväg om detta är en dum fråga, men bättre att fråga innan och göra ett misstag, yeah? 
Sooo, har sett att rätt många bygger egna terrarium, which is cool and all, men hur mycket sparar man på det? Och har någon byggt till en kp innan? Funderar på att göra om en bokhylla (en bred och 'djup') ta ut de hyllorna i mitten, så att en Kp kan leva inne där. Såklart med dörr osv, the bare necesseties. Men hur gör man med värme matta? (försöker beskriva men är inte en A student inom det området lel.) 
För att kommer i framtiden (när jag har ekonomi till det) att köpa en KP, cause im that bitch, och vill såklart göra det bästa för thy noodle. **Lägger in bild där jag fösöker förklara hu jag menar haha**
Such artwork much wow ;)))
MVH
confused maria

5390
4128
Tropfrog:
I träterrarium skall du ha värmeslingor i botten eller värmepanel i taket, invändigt i båda fallen. En värmematta skall vara utanför terrariet och det faller då som lösning för träterrarium pga träs naturliga isoleringsförmåga.

Mvh
Magnus 

275
187
peter68:
Har ingen erfarenhet med värmeslingor, men antar att man måste fräsa spår för dem. Enkelt för en yrkesman eller om man är händig och har utrustning för det.

Är inte ute efter att göra reklam för produkt eller hemsida, men detta är min lösning.

Värmeelement: www.crtzoo.se/reptil/belysningvarme/varme/varmelampa-keramisk

Hållare + skydd för element: www.crtzoo.se/reptil/belysningvarme/ramper-lamphallare/lamphallare-keramik-e27
www.crtzoo.se/reptil/belysningvarme/ramper-lamphallare/lampskydd-2-storlekar

Jag tänkte aldrig själv på värmepanel. Kollade upp det först nu. Inte billigt, men inte mycket dyrare än keramiskt värmeelement + hållare och skydd. Kollade bara snabbt, men det enda jag kunde hitta tillgänligt i Sverige är "Reptile Radiator." 30 x 21 cm. Jag såg också att där är vidröringsskydd även för detta, vilket driver upp kostnaden ytterligare. Som sagt, detta är nytt för mig, men ser intressant ut. 

5390
4128
Tropfrog:
peter68 skrev:
Har ingen erfarenhet med värmeslingor, men antar att man måste fräsa spår för dem. Enkelt för en yrkesman eller om man är händig och har utrustning för det.

Tja, i ett terrarium med djur som inte gräver räcker det nog att fästa med krampor och ha 5 cm bottenmaterial. Vill man vara helt säker så får man gjuta in dem i botten. Båda metoderna borde alla som kan skruva ihop ett terrarium i trä klara av.

Fräsa är förstås den proffsigare metoden. Det är inte särskilt svårt att göra, men det kräver en maskin i 500-1000 kr klassen. När man väl har en så finner man massor av vettiga användningsområden, det gjorde jag iallafall.

Mvh
Magnus 

283
366
Cartaq:
Jag tejpade min värmeslinga i botten på terrariet och täckte över med silvertejp, ovanpå detta hade jag ca 8-10cm substrat. vill nog påstå att det är den bästa lösningen för kungspyton i träterrarier.

275
187
peter68:
Tropfrog skrev:

Tja, i ett terrarium med djur som inte gräver räcker det nog att fästa med krampor och ha 5 cm bottenmaterial. Vill man vara helt säker så får man gjuta in dem i botten. Båda metoderna borde alla som kan skruva ihop ett terrarium i trä klara av.

Fräsa är förstås den proffsigare metoden. Det är inte särskilt svårt att göra, men det kräver en maskin i 500-1000 kr klassen. När man väl har en så finner man massor av vettiga användningsområden, det gjorde jag iallafall.

Mvh
Magnus 

Mitt svar var det som är enklast i fallet med att återanvända en bokhylla. Men du fick mig att tänka till lite. Värmeslingor är den ideala lösningen, och snygga lösningen. Om man bygger själv så tycks det för mig att vara den rätta lösningen. Värmeelement är den enkla lösningen. Också fulare och dyrare och kan även göra rengöring mer problematisk. Din och Cartaqs lösning är klart att föredra.

275
187
peter68:
Som sagt, inbyggd värmekabel är den snyggaste lösningen, men där är skäl till att jag valde takmonterat keramiskt värmeelement.

Jag har ingen erfarenhet av kungspyton, men jag har hört folk som har problem med ömsning. Luftfuktighet sägs vara problemet.

Om man har värmeelement i/under golvet blir värmen koncentrerad där och risken är att luften blir torr.

Ormar är skygga. Om värmen finns under ormens bo så har den ännu mindre skäl att lämna det.

Jag kan bara tala för hur jag hade gjort det om jag hade haft en kungspyton. Jag hade haft takmonterad värme och ett bo med botten. Alltså delbart. (Man kan ta en vanlig plastburk och göra håll i locket.) Därefter hade jag hade lagt fuktig mossa i boet. Detta är i princip hur kungspyton lever i vilt tillstånd. Där ska givetvis vara tillräckligt varmt i boet, men vill ormen verkligen ”sola” sig så får den lämna boet. Detta kräver att man har lite (plast)växter eller andra skrymslen. (IR-temperaturmätare brukar finnas på Tradera för runt 150 kr.)

Med möjligt undantag för vintern så tror jag inte att luftfuktighet kommer att bli ett problem om man har det som detta. Har sett YouTube-videor var folk använder sprayflaska för att få upp luftfuktigheten. De använder värmemattor.

Att mossan i boet kanske måste kollas dagligen spelar ingen roll eftersom vattnet ändå ska bytas. Jag har som regel att hantera ormen dagligen, om än bara en kort stund.

Jag har länkat till denna YouTube-video tidigare. Det är kanske den bästa jag sett. Tysk, men med engelsk text: www.youtube.com/watch?v=0aLbxwQwdmg
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild