Inredning exoterra 45x45x60

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:

Eftersom jag håller på att utöka för ett par arter nu i sommar så tänkte jag visa hur jag inreder dem.
(Är rätt värdelös på att bygga terrarium, så får jag lägga krutet på inredningen istället)

I min förra forumtråd visar jag hur jag gör med bottensubstratet, och då detta terrariumet kommer ha någorlunda samma miljö och bottensubstrat ska jag inte gå igenom det för mycket.

Kortfattat så ligger det en lager med lecakulor i botten. Ovanpå detta lager ligger sedan ett lager med plantation soil. Längst upp ligger lite terrarie-mossa för att hålla fukten extra bra, och det blir lite roligare att titta på.

Jag satte även in ett exoterra vattenfall. Fördelen med just exoterra är att man kan dra kablarna bakom bakgrunden så att de inte syns. Det blir heller inte några speciellt stora hål där djur kan ta sig ur då det finns speciellt kabel-hål som man kan täcka för i de fall de inte används.

Som man ser på bilden oven är det utfräst en ränna i bakgrunden som kabeln kan gå i.

Än så länge är terrariumet lite tråkigt, men uppdateringar kommer!

34
4
N73r:

härligt ! dom är smida exo terras terrarier, blir dock problem om man ska ha lite större.

våga prova bygga det är roligt! det tråkiga är med primer och målningen. :(

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:

Ja, exoterras blir lite ostabila när de är större. Och maxstorleken för exoterra-terrarium är väl 90cm breda.

Tänkte se om man kunde fixa en liten glasskiva och dela upp ett utav mina terrarium, så att mina klockgrodor kan få en lite större vattendel :)

Men hade helt klart varit kul att bygga något terrarium i framtiden. Man blir ju inte bättre av att inte försöka ;)

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:

Nu har jag fått hem lite mer inredning, och bestämde mig för att fortsätta med detta terrariumet.

Jag använde mig utav en hel del exoterralianer. Något nytt som jag inte använt tidigare var Spansk mossa (plast) som jag klippte av litegrann eftersom den var väldigt lång.

Lianerna fäste jag i taket genom metallnätet som finns på exoterra-terrariumen:

Satte även in ett kokosnöt-skal med hål i som grodorna kan sitta i.

309
240
Gogs:

Ser riktigt bra ut =)

223
6
Susanne:

Hej på er allihop!

Ny medlem här! Har en skäggagam och en Rhacodactulus Chahoua. 

Ditt terrarium är JÄTTESNYGGT inrett! :) Det är så kul att se bilder på olika inredningar, man får inspiration! 

Nu ska jag läsa vidare!

Medlem i SHF
277
350
Jubari:

snyggt, vad är det för grodor som du tänkt ha där?

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2696
2514
anders:

Jubari, har ej bestämt mig ännu. Jag ska skaffa korallfingergrodor och rödögda förmodligen, men det terrariumet tycker jag är för litet för dem. Så ska väl hitta någon mindre grodart att ha däri.

1686
795
fluffis:

Jag har ju missat den här tråden tidigare men hittade den nu. Det ser jättesnyggt ut!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild