”Vegetarisk” reptil

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
Samme988:
Hej där! 
Har några reptiler här hemma nu och det blir ganska dyrt när man köper insekter som de ska äta, syrsor, kackerlackor osv, odlar flera gånger men ofta lyckas någon syrsa eller liknande rymma & då blir det liv här hemma. 
Tänkte därför fråga om ni kunde komma med förslag på reptiler som inte behöver levande foder. 
Mvh 

354
269
Animallover_1984:
Hej!

De jag kommer på "på rak arm" är Dabbagamer, Grön Leguan och dylikt samt Ögonfransgecko (som i och för sig gärna tar sig några insekter ibland men i huvudsak äter ett pulver mixat med vatten). Sedan finns ju diverse landsköldpaddor också.

Dock så lär varken Dabbagamer, Leguaner eller landsköldpaddor bli speciellt mycket billigare...snarare dyrare än många insektsätare. Dabbagamer ska ha bra UV-lampor vilket inte är billigt, de kräver mycket plats etc. vilket inte heller är billigt. Leguaner kräver i stort sett ett mindre rum (eller i alla fall ett halvt rum - storleken på terrariet alltså) och det blir ju verkligen inte billigt, de ska ha lampor m.m. utöver detta. Landsköldpaddor kräver även de bra UV-lampor och många kräver rejält med utrymme osv.

Sedan ska väl kanske tilläggas att det ju inte är jättebilligt att köpa färska grönsaker heller. Har marsvin, papegoja, råttor etc. som kräver en hel del grönsaker/frukt och det kostar en del. 

Att odla ex. dubia tycker jag inte är speciellt dyrt, de får de bitar av grönsaker som jag inte vill ge till marsvinen, äta själv osv. och sedan så får de torrfoder osv. som inte är så dyrt. Reproducerar ju sig lätt osv. Skulle säga att mina insektsätande djur antagligen tillhör några av mina billigaste djur i drift (inledningsvis när man köper in allt som behövs för att odla insekter så kostar det ju en del...men inte när allt väl är i gång). 

Ögonfransgeckos är däremot ganska billiga i drift - de klarar sig bra med rumstemperatur (för det mesta i alla fall) och behöver inga speciallampor osv. så de hör väl antagligen till några av de billigaste reptiler man kan äga. 

Mvh/Animallover_1984

163
104
Melsson:
inte helt säker men blåtungad skink äter väl mest grönsaker. dock behöver dem väl en del protein i sin kost. som nämnt tidigare är dubias väldigt bra, suger på att klättra och brukar föröka sig relativt snabbt. Blatta Lateralis förökar sig ännu snabbare och är rätt små, tar inte mycket plats

5390
4130
Tropfrog:
Jungfrugeckos klarar sig likt ögonfransgecko bra på cgd.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild