Terrarium designat för individen istället för "lagar" (Inom gränser)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

354
269
Animallover_1984:
L80 kan ju vara lite sådär ibland...själva idén med regelverk för storlekar på terrarier och burar etc. är ju bra men det bästa vore ju om det togs viss hänsyn till arten också och inte bara storleken.

T.ex. en pacman groda (horngroda) behöver 0,5 kvadratmeter enligt L80...vilket är större än min betydligt mer aktiva reeves sköldpadda behöver...eh...min groda har inte rört sig alls på kanske tre veckor eller så...det har dock definitivt min sköldpadda, haha :-) 

Samma problem gäller möss, råttor och guldhamster t.ex. där vi snackar väldigt aktiva djur på minimala ytor. Guldhamstrar t.ex. rör sig över väldigt stora ytor i naturen...varför får man stänga in en guldhamster i en bur som bara är 40x30x20cm (LxBXH). Dessa är ju dessutom grävande djur...hur är det meningen att de ska kunna göra någonting likt deras naturliga beteende i en 20 cm hög bur? Möss är väldigt aktiva, nyfikna och intelligenta djur och de får man stänga in på 30x30x20 cm (LxBxH)?

Den enda anledningen jag kan se att L80 har så sjukt minnemala minimimått för speciellt möss, råttor osv. men samtidigt enorma ytor för en Pacman...är att smågnagare används till djurförsök och därmed skulle de få tjafsa med de som utför djurförsök om att det behövs större burar. Möss som är mindre men räknas till "exotiska" (= inte funnits i fångenskap lika länge) ska ju ha betydligt större burar än vanliga tammöss trots att de är lika aktiva osv.  Vad jag förstått så ska t.ex. pygmemöss ha samma burmått som en chinchilla eller om det var ännu större? Hur som helst betydligt större än de vanliga smågnagarna. 

Att man inte alls räknar med höjden blir så fel, vilket blir tydligt när man kollar på min ena råttbur. Den buren är ca 76x45x135 cm (LxBxH)...(vilket jag förövrigt tycker känns för litet så kommer köpa en större vid ett senare tillfälle).

I den buren får man enligt L80 ha 5 råttor (eftersom bara bottenytan räknas) men...här kommer det sjuka:
Om jag delar på buren igen (ihopbyggd av två burar) = gör så att det blir två solida bottnar i stället för att en botten har ett litet hål de kan ta sig igenom...så kan jag plötsligt ha 10 råttor...vilket jag tycker är väldigt märkligt.

Att minsta höjden är 30 cm för råttor är galet eftersom de älskar att klättra och allra helst sitter högt upp. Om jag skulle modifiera utrymmet så att det blev flera bottnar (ej hyllor) så skulle jag räknat på 30 cm höjd kunna ha 20 råttor i samma utrymme...men absolut inte 6 stycken (om jag har buren som den är).

Logiken i detta? 

Hur som helst det är som sagt bra med regler...men jag tycker att det borde tas mer hänsyn till hur djuret fungerar, vad det behöver för att må bra osv. än endast storleken. Jag menar pacman grodor kallas ju liksom "pet rocks" ibland och det säger ju ganska mycket om deras aktivitetsnivå t.ex. haha. 

/Animallover_1984

5443
4171
Tropfrog:
För att inte tala om att vi i samma land har ett helt amorlunda regelverk för produktions djur som tydligt anger att det är en skillnad på djur och djur.

Vad säger att en mink i pälsproduktion behöver mindre plats än en tamiller?

Vad säger att en höna i äggproduktion behöver mindre plats än en burfågel för sällskap?

Nej, regelverket, trots sina positiva inslag, är bara för att döva våra dåliga samveten över att vi håller djur i fångenskap för vårt eget höga nöjes skull. Ty det är ju inte lika nödvändigt som att äta.

Sen är L80 anpassat för att en jurist utan någon som helst kunskap om djur och natur skall kunna göra en bedömning. Det är framförallt här det brister.

Mvh
Magnus

Medlem i SHF
4045
5093
Jonas_:
Engel1991 skrev:

Tacksam för synpunkter och ideer runt ämnet då jag vill att deras omgivning skall vara så bra för just mina ödlor.

Reptiler mår alltid bäst av att ha så stora ytor man kan erbjuda dom, finns alltså bara minimimått men inget övre mått :) Man ska självklart ALDRIG gå under lagliga minst ytan.. Däremot bör man alltid sträva efter att bygga så stort det bara går så finns inga hinder att du följer alla rekommendationer kring bottenytan & sedan bygger extra på höjden.

Det blir väldigt farligt om varenda djurägare ska få tolka själv vad just sin individ behöver i yta att röra sig på. Tycker det är bra att Sverige har rekommendationer i ämnet, L80.

163
104
Melsson:
Jonas_ skrev:

Reptiler mår alltid bäst av att ha så stora ytor man kan erbjuda dom, finns alltså bara minimimått men inget övre mått :) Man ska självklart ALDRIG gå under lagliga minst ytan.. Däremot bör man alltid sträva efter att bygga så stort det bara går så finns inga hinder att du följer alla rekommendationer kring bottenytan & sedan bygger extra på höjden.

Det blir väldigt farligt om varenda djurägare ska få tolka själv vad just sin individ behöver i yta att röra sig på. Tycker det är bra att Sverige har rekommendationer i ämnet, L80.

Instämmer med Jonas, se bara på till exempel Brian Barczyk - skön kille men har retics ihoptryckta i typ 2 meter långa lådor. 

42
39
Saga96:
Detta är ju en gammal tråd, men jag vill fråga om det här med L80, jag gick in och läste den direkt och tänkte att ackisar borde klassas som "trädlevande eller klipplevande", och drog en lättnadens suck över att jag kunde fortsätta mina planer på ett terrarie som håller sig över minimikraven 1,5 kvm och 1,2 m i höjd. Finns det en anledning till att folk här på forumet snarare tolkar minimikraven för just ackisar som marklevande (1,8 kvm med 60 i höjd)? 

5443
4171
Tropfrog:
Jag gissar att anledningen är platsbrist och eventuellt finansiell situation.

Varför ens snegla på minsta storlek om yta och pengar inte sätter gränser?

För djurens skull är alltid större bättre och det tror jag varje människa förstår rent intuitivt utan att läsa lagar och regler. Vi är få som inte själv vill ha större boende om förutsättningarna ges, varför skulle andra djurslag ha andra preferenser?

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild