Terrarium designat för individen istället för "lagar" (Inom gränser)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

5544
4226
Tropfrog:
Flyers90 skrev:

L80 är väll snarare Jordbruksverket tolkning av djurskyddslagen?
Så det är väll mer en förenkling och mer läsvänlig version av vad lagen säger.

Riktlinjer/ tolkningar same same.

Men det är viktigt att påtala att det är vid inspektion den slutgiltiga bedömningen görs och att föreläggande går att överklaga. Det är först vid överklagande som man kan få domstols tolkning och eventuellt prejudikat.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
76
165
Jeppe:
L-80 är en primärt en samling föreskrifter och dessa är bindande regler, vilka måste följas precis som en lag. I L-80 finns det dock även allmäna råd som är just råd och inte bindande regler.
Här finns en översikt över regelhierarkin i Sverige (annan myndighet men regelhierarkin är generell):
www.boverket.se/sv/lag--ratt/forfattningssamling/regelhierarki/

5544
4226
Tropfrog:
Menar du att beslut av jordbruksverket rörande L80 inte går att överklaga? Vilka prejudikat finns rörande L80?

Är tabellerna kring storlek på terrarium en bindande föreskrift eller ett allmänt råd?

Mvh
Magnus

Medlem i GHF
76
165
Jeppe:
Tabellerna är en bilaga till föreskrifter till respektive djurslag och måste alltså följas. De delar i L-80 som är allmäna råd är tydligt markerade som sådana (och finns efter den föreskrift de evt "hör ihop med"). 
Sedan förstår jag inte din fråga. Jordbruksverket skriver regler (i det här sammanhanget), sedan är det länsstyrelserna som ska se till att dessa följs. I de fall de behöver tolkas är det alltså personal från Länsstyrelserna som gör detta, jordbruksverket har inget med det att göra. Man kan alltid överklaga ett beslut från Länsstyrelsen (återigen i det här sammanhanget, jag vet inte om det finns andra undantag) och i de flesta fall hamnar det då i slutändan hos tingsrätten. 

Domar är ju offentliga handlingar så det är väl bara att börja leta om du är intresserad, jag har tyvärr ingen koll där. 

5544
4226
Tropfrog:
Jo det stämmer. Jag blandade ihop jordbruksverket och länsstyrelsen där. Ber om ursäkt för det.

Det är inte tingsrätterna som skapar prejudikat. Men det vet du, verkar påläst.

Det utdelas nog inte särskilt många förelägganden angående reptiler. Det kan bero på att det nog inte sker särskilt många inspektioner. Tur det, mina skattepengar bör gå till viktigare saker.

De föreläggande jag hört om har inte den utsatte orkat driva. Det är synd tycker jag. Har svårt att tänka mig att några prejudikat är skapade, jag har inte hittat några.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
76
165
Jeppe:
Nej, jag tror inte heller det finns några prejudikat.

Tingsrätten hade inget med prejudikaten att göra nej, men det brukar vara första rättsinstansen för ett överklagande.

117
99
Lancehead:
Det borde vara Förvaltningsrätten som prövar en sådan överklagan.

5544
4226
Tropfrog:
Lancehead skrev:
Det borde vara Förvaltningsrätten som prövar en sådan överklagan.

Jo, det bör det rimligtvis vara ja. Men inte heller de skapar prejudikat.

Mvh
Magnus 

117
99
Lancehead:
Tropfrog skrev:

Jo, det bör det rimligtvis vara ja. Men inte heller de skapar prejudikat.

Mvh
Magnus 

Nä, du får köra det till Högsta förvaltningsdomstolen om du vill ha ett prejudikat.

5544
4226
Tropfrog:
Lancehead skrev:

Nä, du får köra det till Högsta förvaltningsdomstolen om du vill ha ett prejudikat.

Jag ämnar inte köra något fall till högsta förvaltningsdomstolen. Min egen djurhållning är prickfri enligt L80 och jag jobbar inte som jurist. Så dit kommer jag aldrig.

Det är onekligen så att L80 har en hel del tillkortakommanden. Hur stort utrymme behöver en pacman groda nu igen?

Jag tror dock inte att prejudikat kommer att gå så långt att det leder till ändringar i skriften.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild