Terrarium designat för individen istället för "lagar" (Inom gränser)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

66
31
Engel1991:

Hej,

Jag har 8 ödlor för tillfället. (6 skäggagamer och 2 taggsvans varaner)

Min tanke är angående design för terrarium till taggsvans varanerna och om man skall anpassa det mer efter individen och inte efter vad som står skrivet. Då dom är individer och agerar olika så borde vell terrariet anpassas därefter?

Ganska standard för en taggsvansvaran är att bygga mer på bredden än höjden, (200x60x60) då dom skall ha möjligheten att röra sig och springa.

Men mina varaner är inte i närheten lika aktiva horisontellt som vertikalt, ytan som dom använder på marken är ganska så exklusivt till under värmelampan och inget mer, men upp och ner längs väggarna är grymt mycket använt utav dom. Har kompisar där det är motsatsen vilket ett "lägre" terrarium men större mark yta är mer anpassat för dom.

Så min fråga är då, skall jag bygga ett terrarium som är 100x60x120-150 /120x60x120-150 för att anpassa det efter just mina varaner då detta känns mest fördelaktigt för just mina varaner? Detta kommer ju i sin tur leda till att jag kan ha mycket djupare substrat för dom att gräva i samt en mer aktiv vardag för dom då mina 2 systrar föredrar att klättra över att springa runt på marken?

Tacksam för synpunkter och ideer runt ämnet då jag vill att deras omgivning skall vara så bra för just mina ödlor.

163
104
Melsson:
tycker du ska hålla dig till minimimåttet, men du kan ju fortfarande öka på höjden.

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Du bör absolut INTE göra det mindre än minimum måtten som är satta.
Skulle du göra det ännu större och erbjuda ännu fler solplatsen osv skulle du säkert se ett annat bettende från dina ödlor istället. Det är nog snarare det du bör sträva efter i sånna fall istället för att göra deras utrymmen mindre.

Och som du själv redan vet så är att göra terrariet mindre än vad L80 säger olagligt.
Låter mycket dumt i mina öron att göra det då.

66
31
Engel1991:

Detta är som sagt bara tankar och frågor, absolut inget jag har planerat att göra utan bara få andra synpunkter på det.
Klart man skall följa dom satta lagarna och det som är bäst för sina djur. Är just därför jag ställer frågan då jag vill kunna utveckla vardagen för mina djur till det bättre.

Anledningen till att jag frågar är för dom satta måtten är beroende på den totala längden oavsett art indelat i marklevande, mark/klipplevande och trädlevande. Och i vissa fall så kan jag tycka att den är konstigt gjort.  Då en ackie blir längre än t.ex en skäggagam men en större del av ackien är svans vilket inte "borde" göra att dom behöver mer utrymme? Eller att ackie terrarium skall designas för att dom skall använda mer markyta och att gräva än att klättra då det inte är "anpassat" för mina ackisar. Eller att en skäggagam skall ha massa gömställen och markyta medans majoriteten av mina alltid sover på högsta punkten i terrariet och sällan använder gömställen.  

Och om detta inlägget får det att verka som att jag inte följer reglerna för mina djur så är detta inte fallet, vill bara utnyttja forum delen till att höra vad andra tycker.

66
31
Engel1991:

66
31
Engel1991:

5443
4171
Tropfrog:
Bara ett litet förtydligande :

L80 är inte en lag, det är riktlinjer. Därför kan man inte direkt straffas för "brott" mot L80. Dessa riktlinjer används av kontrollinstansen vid kontroll. Om de vid kontroll ger föreläggande att åtgärda något räknas det som ett brott att inte anpassa djurhållningen enligt föreläggandet.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Engel1991 skrev:
Detta är som sagt bara tankar och frågor, absolut inget jag har planerat att göra utan bara få andra synpunkter på det.
Klart man skall följa dom satta lagarna och det som är bäst för sina djur. Är just därför jag ställer frågan då jag vill kunna utveckla vardagen för mina djur till det bättre.

Anledningen till att jag frågar är för dom satta måtten är beroende på den totala längden oavsett art indelat i marklevande, mark/klipplevande och trädlevande. Och i vissa fall så kan jag tycka att den är konstigt gjort.  Då en ackie blir längre än t.ex en skäggagam men en större del av ackien är svans vilket inte "borde" göra att dom behöver mer utrymme? Eller att ackie terrarium skall designas för att dom skall använda mer markyta och att gräva än att klättra då det inte är "anpassat" för mina ackisar. Eller att en skäggagam skall ha massa gömställen och markyta medans majoriteten av mina alltid sover på högsta punkten i terrariet och sällan använder gömställen.  

Och om detta inlägget får det att verka som att jag inte följer reglerna för mina djur så är detta inte fallet, vill bara utnyttja forum delen till att höra vad andra tycker.

Ditt huvudinlägg fick det inte att framstå som att du inte följer L80,men att du kanske hade planer på att frångå det.

Det viktiga man ska komma ihåg med L80 är fortfarande att de enbart anger minimimått. Det är jätte viktigt att komma ihåg att detta är inte några rekommenderade mått man bör ha, utan minsta möjliga tillåtna.
Det betyder samtidigt att om du skaffar ett djur som helt lagligt får vara på en viss yta, men som egentligen behöver ännu större bör man skaffa det, istället för att kika på vad andra djur har och jämföra.
L80 är långt ifrån alltid optimalt, som du själv nämner, men det är ett jätte bra steg mot rätt riktning mot en bättre djurhållning, som vi i Sverige är världsledande i.

Utan L80 skulle man troligen se otroligt många fler djur fara illa pga för små terrarium bland annat.

Tropfrog skrev:
Bara ett litet förtydligande :

L80 är inte en lag, det är riktlinjer. Därför kan man inte direkt straffas för "brott" mot L80. Dessa riktlinjer används av kontrollinstansen vid kontroll. Om de vid kontroll ger föreläggande att åtgärda något räknas det som ett brott att inte anpassa djurhållningen enligt föreläggandet.

Mvh
Magnus 

L80 är väll snarare Jordbruksverket tolkning av djurskyddslagen?
Så det är väll mer en förenkling och mer läsvänlig version av vad lagen säger.

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:

66
31
Engel1991:
Tack för svaren, tycker det är sjukt intressant med andra tankar kring det. Ser mina djur som individer så vill att dom skall ha det så bra som möjligt.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild