Hej!
Precis blivit ägare till en liten "ögonfrans". Denna lilla har inte haft det så lätt :-(
Jag tog över den från en person som i sin tur räddat den från missförhållanden.
Enligt vad jag fått veta så ska den vara ca 2år, den levde tidigare (alltså innan den blev räddad av personen jag köpte den av) tillsammans med en annan "ögonfrans" som "mobbade" den och min lilla har tappat sin svans.
Den levde även hos personer som inte hade något egentligt intresse utav ödlor utan tydligen ville ha ett fint terrarie som prydnad/inredningsdetalj...de slarvade därmed med skötseln av ödlorna.
Den är ju såklart stressad och nervös i och med flytten etc. så jag har inte kunnat få sådär superbra bilder men har i alla fall gjort ett försök.
Har några frågor som jag hoppas att de som har erfarenhet av dessa underbara ödlor kan svara på (detta är nämligen min första "ögonfrans").
1) Är den normal storleksmässigt för sin ålder eller liten? Jag tycker att den ser liten ut (jämfört med andra jag sett bilder osv. på)...men vet inte hur snabbt dessa brukar växa. Skulle vara föga förvånande om den är liten i och med hur den levt...men tänkte om ni kan säga vad ni tycker/tror kring detta (min reeves sköldpadda är liten i växten och den bodde innan den kom till mig inte i direkt bra förhållanden, vägde t.ex. väldigt lite osv. därav tänkte jag om det kanske blivit samma för denna ödla).
Med tanke på att jag fick hem den under eftermiddagen (11/10) och den ju inte hunnit vänja sig vid sitt nya hem ännu (fick dock med sig sin bostad) så tänkte jag vänta lite med att försöka väga den...men vad bör en ca 2 år gammal "ögonfrans" väga?
2) Är en "ögonfrans" på ca 2 år att betrakta som vuxen eller är den fortfarande en juvenil? Kan man med säkerhet se kön på en gecko i denna storleken och är det en hona eller en hane? Min gissning (med tanke på att jag i alla fall hittills inte lyckats se någon "bula") är att det är en hona. Vad tror ni?
3) Tycker den ser smal ut...men vet ej om detta är "normalt smal/normalt hull" eller om den är undernärd sedan tidigare misskötsel. Vad tycker ni mer erfarna?
När jag köpte min leopardgecko så var hon ganska smal (med smal svans) men har numera en fin tjock svans och ser betydligt hälsosammare ut (gutload is da shit, haha). Misstänker att hon tidigare matades med syrsor osv. direkt från djuraffären = smal.
Om min nya lilla "ögonfrans" är lite väl smal - tips på hur man får upp hullet till mer hälsosamma nivåer? Finns det någon "mix" som är bättre i detta avseendet? Kommer försöka erbjuda insekter också...men det är ju inte säkert att den vill ta dessa.
Bilder på min nya lilla familjemedlem :-)
Mvh/Animallover_1984
ps. Ni får gärna skriva vilken morph/färg/teckning...(eller whatever) den är :-) ds.