Bygger om vitrinskåp

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

280
39
huckerby:
Tja tja

Håller på att bygga om ett vitrinskåp ca-mått 45-45-100.
Jag funderar över ventilation. Längst ned har jag tänkt ha 2 spalter med ventliation på vardera sida, där det nu är en glipa. Dessa två blir 3mm * 130mm.
Sedan har jag tänkt ha större delen av taket då jag ska ha lampor utanför.
Blir dessa 2 smala spalter nedtill för lite?

Grejen är att för mig blir det nästan alltid problem med för låg luftfuktighet. Vill inte ha överdrivet mkt nu men såklart....vill ju ha tillräckligt.
Jag kan sätta nät högre upp än dessa 13cm också för att öka på. Kan ha hela vägen upp såklart men estetiskt håller jag det gärna lågt.

Jag har i värsta fall samma typ av glipor i bakkant jag tänkt silicona för & där det ska sitta bakgrund senare, men även här går ju lösa så det sipprar in lite luft om det behövs.

Vad tror ni?

105
33
Fuffesnuff:
Ventilationen borde nog fungera om taket också har en öppning.
Sen kan du ju sätta in en fogger eller regnsystem beroende på hur tätt skåp-terrariumet är såklart för att hålla fuktigheten jämn.

280
39
huckerby:
Fuffesnuff skrev:
Ventilationen borde nog fungera om taket också har en öppning.
Sen kan du ju sätta in en fogger eller regnsystem beroende på hur tätt skåp-terrariumet är såklart för att hålla fuktigheten jämn.

Japp vad bra. Tack
funderar på regnsystem men vilket är bäst?
vill ha ett komplett från början med sekundertimer

5476
4193
Tropfrog:
huckerby skrev:

Japp vad bra. Tack
funderar på regnsystem men vilket är bäst?
vill ha ett komplett från början med sekundertimer

Jag skulle säga att dusks grejor är det bästa som finns att hitta just nu. Åtminstone om man störs av pumpar som låter som tröskverk. Men då får man förstås köpa sekundtimern separat.

Mvh
Magnus 

280
39
huckerby:
Tropfrog skrev:

Jag skulle säga att dusks grejor är det bästa som finns att hitta just nu. Åtminstone om man störs av pumpar som låter som tröskverk. Men då får man förstås köpa sekundtimern separat.

Mvh
Magnus 

Jag kan inte dessa grejer men låter pumpen när det sprejas el annars med?

5476
4193
Tropfrog:
huckerby skrev:

Jag kan inte dessa grejer men låter pumpen när det sprejas el annars med?

De är tysta när de inte arbetar. Har man inte koll på klockan så kan man få en överraskning när pumpen går igång.

Mvh
Magnus 

1275
1725
Falk:

Som Topfrog säger så är det en diafragmapump du ska ha.

Men köp inte en för kraftig pump utan skaffa en som är avsedd för det antalet dysor du tänker använda därför att skulle du köra få dysor på en för  kraftig pump så kommer det att pulsera.

280
39
huckerby:
Tropfrog skrev:

De är tysta när de inte arbetar. Har man inte koll på klockan så kan man få en överraskning när pumpen går igång.

Mvh
Magnus 

Ok tack
får se om jag hittar ngt begagnat då den kostade lite men annars får det kanske bli en ny sådan. 

280
39
huckerby:
Falk skrev:
Som Topfrog säger så är det en diafragmapump du ska ha.

Men köp inte en för kraftig pump utan skaffa en som är avsedd för det antalet dysor du tänker använda därför att skulle du köra få dysor på en för  kraftig pump så kommer det att pulsera.

Ok tack! Är inte så känslig för ljud men ska verkligen fundera på det där. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild