Undvika foderdjur allergi?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
9
Cookiesandcream:
Hej!

Jag har 2 ödlor som äter levande insekter. Jag bor i en lägenhet och kan bara ha reptiler och foderdjur i mitt eget rum. Hur som helst har jag hört talas om folk som utvecklar allergier mot foderdjuren. Jag har syrsor, mjölmask och zophobas på ett öppet hyllplan ca 1 m från min säng. Jag har inga problem med astma eller liknande, men jag vill undvika att få allergi då det skulle betyda att jag måste ge upp mina älsklingar. Jag försöker undvika direktkontakt med foderdjuren och deras miljö/mat.
Vad har ni för tips att undvika en allergisk reaktion mot foderdjur i framtiden?
Kan jag hålla dem instängda i en byrå med luftintag? Gömma dem någonstans?

Uppskattar svar!

354
269
Animallover_1984:
Hej!

Gå ut med lådorna du har foderdjuren i när du ska städa (= väldigt god ventilation och diverse fint damm blåser bort, det hamnar inte överallt inomhus) och använd mask och handskar när du haterar foderinsekter och städar i deras lådor etc. Det är dessa råd jag fått fram när jag kollat kring samma saker. Det sämsta man kan göra med alla allergier (mot djur) är dock att sova med djuret i sovrummet (man får aldrig möjlighet att vila från det man är allergisk mot)...så kanske inte det bästa att ha foderdjuren i sovrummet. Du borde dock klara det ganska bra dvs. så länge du inte städar i lådorna/rör runt i lådorna allt för mycket inne i ditt rum. Vad jag förstått det som så är det mest "dammet" som ger allergi samt direktkontakt (mot huden alltså) med ex. mjölmaskar. 

Mvh/Animallover_1984
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild