Inköpsrutiner pga. kvalster m.m.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

9
0
AnetteBackman:
Hej! Nu är det snart dags för första ormen/ormarna, och man vill ju att så mycket som möjligt ska bli så rätt som möjligt från början. Vad jag insett nu när jag börjat besöka lite butiker är att alla hittills haft kvalster på sina djur. Föga förvånande kanske då det köps in djur ofta & från grossister.

Förhoppningarna är att jag kommer hitta vad jag söker på mässa. Förutsätter ni att nyinköpta djur har kvalster även om ni inte ser något vid köptillfället, & vad har ni i så fall för karantänsrutiner?

Och om ni haft kvalsterangrepp, hur behandlade ni?

Tillägg: Har genom gamla trådar sett att såpvattenbad & babyolja erkar vara välbeprövade metoder. Både som proaktiv rutinbehandling vid inköp & faktisk behandling vid bekräftat angrepp, då också frontline. Har också läst om preparaten på sidans info om ormkvalster.

Att häva kläderna i maskinen & gå raka vägen in i duschen där både en själv & ormar får ett bad direkt efter hemkomst för att sedan åka ner på tidningspapper i plastlådor i intilliggande byggnad känns som en lockande idé i detta uppskrämda stadium jag befinner mig i just nu. ;)

Tacksam för alla små tips & trix som ökar chanserna att slippa eländet! ;) 

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:

AnetteBackman skrev:
Hej! Nu är det snart dags för första ormen/ormarna, och man vill ju att så mycket som möjligt ska bli så rätt som möjligt från början. Vad jag insett nu när jag börjat besöka lite butiker är att alla hittills haft kvalster på sina djur. Föga förvånande kanske då det köps in djur ofta & från grossister.

Förhoppningarna är att jag kommer hitta vad jag söker på mässa. Förutsätter ni att nyinköpta djur har kvalster även om ni inte ser något vid köptillfället, & vad har ni i så fall för karantänsrutiner?

Och om ni haft kvalsterangrepp, hur behandlade ni?

Tillägg: Har genom gamla trådar sett att såpvattenbad & babyolja erkar vara välbeprövade metoder. Både som proaktiv rutinbehandling vid inköp & faktisk behandling vid bekräftat angrepp, då också frontline. Har också läst om preparaten på sidans info om ormkvalster.

Att häva kläderna i maskinen & gå raka vägen in i duschen där både en själv & ormar får ett bad direkt efter hemkomst för att sedan åka ner på tidningspapper i plastlådor i intilliggande byggnad känns som en lockande idé i detta uppskrämda stadium jag befinner mig i just nu. ;)

Tacksam för alla små tips & trix som ökar chanserna att slippa eländet! ;) 

Vad är det för butiker du har besökt där ALLA har haft kvalster?
Ingen av de butiker i Sthlm eller i närområdet har sålt djur med kvalster så vitt jag vet.
Inte heller på mässorna har jag hört att det förekommit, förutom vid något enstaka tillfälle, att typ ett djur vart drabbad av det.

Vad gäller behandling och förebyggande av kvalster kan du läsa om här i alla fall.
www.terrariedjur.se/articles/42

9
0
AnetteBackman:
Jag har hittills besökt 3 ställen i Borås med omnejd-området, Västra Götaland. På två av ställena var allt mycket fint, enbart att det kröp "stinna svartbruna glansiga pärlor" runt ögon & mun på ett par av ormarna. Det tredje stället var kvalstren tyvärr bara ett av flera problem; kraftigt uttorkade, dörende & redan döda djur i terraierna & djur som hade kraftiga problem med öms. 

Vad skönt att det bara verkar vara en oturlig start för min del, jag har ju som sagt full förståelse för att det är o.e.r.h.ö.r.t. svårt att hålla kvalsterfritt när man dels köper in djur OCH material från olika ställen samt har kunder/besökare som kan ha med det in. Enda sättet att sanera en butik är nog att hålla helt värddjursfritt under ett par månader & sanera allt, vilket troligtvis är ohållbart för de flesta. 

En annan faktor är att jag bara besökt vardera ställe vid 1 tillfälle, det kan med andra ord vara tillfällig svacka. (Förutom på sistnämnda plats för jag insåg efteråt via omdömena på affärens Facebooksida att problemen där funnits under lång tid) Därför skriker jag inte omdömeslöst ut namn osv. utan upplyser hellre ägaren om situationen. Den kan ju finnas en hel hög faktorer jag inte känner till. De kanske vet om det redan, kanske inte visste om det, blev jätteöverraskade eller inte förvånade alls. Vad jag tycker är synd är när de vet om det men väljer att hålla tyst.

(OT) Som djurvårdare har man varit i kontakt med de flesta artspecifika kvalstren & vad de alla har gemensamt är att de är för jävliga. ;) Vi fick in röda hönskvalster genom en 1.2.grupp vi vann på ett lotteri under en hönsutställning. De klarar sig 9 månader utan höns men finns tillgång till vilda fåglar klarar de sig hur länge som helst. Vi hittade levande kvalster i ladugården ett år efter att vi slutat helt med fjäderfä. Så där är ju ormkvalster jämförelsevis lite "lättare".

16
31
nigrita:
Flyers90 skrev:

Vad är det för butiker du har besökt där ALLA har haft kvalster?
Ingen av de butiker i Sthlm eller i närområdet har sålt djur med kvalster så vitt jag vet.
Inte heller på mässorna har jag hört att det förekommit, förutom vid något enstaka tillfälle, att typ ett djur vart drabbad av det.

Vad gäller behandling och förebyggande av kvalster kan du läsa om här i alla fall.
www.terrariedjur.se/articles/42

Kvalster som följer med hem efter mässor är betydligt vanligare än så :) 

283
366
Cartaq:
Jag har speciella plastbackar för karantän de första dagarna som befinner sig i ett annat rum, om ormen ser välmående ut och inte visar några tecken så får den komma in till de andra terrarierna efter någon vecka.
jag har då aldrig stött på några kvalster ännu - peppar peppar. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild