Vad äter svenska gråsuggor?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
0
Besha:
Ska ut i garaget och göra rent. Såg att de kryllar av gråsuggor. Tänkte fånga in ett gäng. 
Någon som vet vad jag ska mata dom med?
Vill även få dom att förröka sig. 
Mvh 

283
366
Cartaq:
*Ping Tropfrog (Magnus) 

5391
4131
Tropfrog:
Cartaq skrev:
*Ping Tropfrog (Magnus) 

Haha. Hur har jag blivit expert på gråsuggor på bara ett halvt år. Det måste vara någon typ av nerd rekord :)

Jag har inte försökt att odla svenska gråsuggor, har tillräckligt med dem i trädgården om jag behöver. Men de är väl som gråsuggor i allmänhet antar jag. Tillgång på vit ved och löv är bra. Annars äter de nog det mesta de kommer över. Jag ger mina tropiska gråsuggor ekologiska grönsaker och fiskmat. De klara sig bra utan fiskmaten, men min erfarenhet är att proteinet är det som riktigt kickar igång tillväxten och reproduktionen. Jag har också sepiaskal till dem för kalk.

De svenska överlever ju vintern. Jag vet dock inte om vintern är nödvändig för överlevnad eller reproduktion. Det skrivs lite om att så är fallet, men jag har inte sett några källor som är trovärdiga. Har dock inte letat aktivt heller. Nu är ju det perfekta tillfället att testa om man vill det.

Och andra sidan kostar en kultur tropiska eller kubanska inte så mycket och de är ju garanterade att klara sig i jämn inomhustemperatur.

Mvh
Magnus

277
39
huckerby:
Tropfrog skrev:

Haha. Hur har jag blivit expert på gråsuggor på bara ett halvt år. Det måste vara någon typ av nerd rekord :)

Jag har inte försökt att odla svenska gråsuggor, har tillräckligt med dem i trädgården om jag behöver. Men de är väl som gråsuggor i allmänhet antar jag. Tillgång på vit ved och löv är bra. Annars äter de nog det mesta de kommer över. Jag ger mina tropiska gråsuggor ekologiska grönsaker och fiskmat. De klara sig bra utan fiskmaten, men min erfarenhet är att proteinet är det som riktigt kickar igång tillväxten och reproduktionen. Jag har också sepiaskal till dem för kalk.

De svenska överlever ju vintern. Jag vet dock inte om vintern är nödvändig för överlevnad eller reproduktion. Det skrivs lite om att så är fallet, men jag har inte sett några källor som är trovärdiga. Har dock inte letat aktivt heller. Nu är ju det perfekta tillfället att testa om man vill det.

Och andra sidan kostar en kultur tropiska eller kubanska inte så mycket och de är ju garanterade att klara sig i jämn inomhustemperatur.

Mvh
Magnus

Jag är ingen expert men har under 1 år drygt haft 5 olika sorters svenska gråsuggor. I alla burkarna är det ungefär samma substrat, typ det du beskriver tropfrog. Jag har det lite torrare i de två arterna jag plockat från lövskog, har inte de vetenskapliga namnen just nu & orkar inte leta, men skogsgråsugga samt klotgråsugga. De har jag hittat i lite torrare marker än övriga. Jag kan säga att alla reproducerar sig & överlever vintern.
Kan tänka mig att det är källargråsuggan trådskaparen har & de reproducerar sig året om i en jäkla takt. De trivs ju i kompost & är nedbrytare så det mesta funkar.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild