Taggsvansvaran

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
viktor98:
Hej där!
har ett antal reptiler här hemma men mest mindre som ögonfransgecko, phelsuma grandis osv.
Men en reptil jag under väldigt lång tid beundrat är taggsvansvaranen, läst på en hel del om dem i hopp om att någon gång skaffa en eller två. För kräver minst 2 meter långt terrarium om jag förstått rätt? :) 

det mesta går att läsa sig till men en fråga jag skulle vilja ställa är ungefär hur mycket en äter, syrsor har en tendens att bli dyrt i längden (om man inte föder upp själv) så hade uppskattat om någon hade velat säga ungefär hur mycket en sån äter och vad ni matar med. 
Ni får gärna berätta om jag förstått fel med måtten på terrariumet också. 

Mvh Viktor 

388
460
australis66:
viktor98 skrev:
Hej där!
har ett antal reptiler här hemma men mest mindre som ögonfransgecko, phelsuma grandis osv.
Men en reptil jag under väldigt lång tid beundrat är taggsvansvaranen, läst på en hel del om dem i hopp om att någon gång skaffa en eller två. För kräver minst 2 meter långt terrarium om jag förstått rätt? :) 

det mesta går att läsa sig till men en fråga jag skulle vilja ställa är ungefär hur mycket en äter, syrsor har en tendens att bli dyrt i längden (om man inte föder upp själv) så hade uppskattat om någon hade velat säga ungefär hur mycket en sån äter och vad ni matar med. 
Ni får gärna berätta om jag förstått fel med måtten på terrariumet också. 

Mvh Viktor 

En marklevande ödla som är mellan 51-75 cm lång ska ha minst 1,8 kvadratmeter i bottenyta och en minsta höjd på 60cm. Större är alltid att föredra då det är aktiva djur. 

Så det går inte att säga "för kräver minst 2 meter långt terrarium". Det beror på djupet också. Ska du ha det 200 brett måste det djupet vara minst 90cm för att få 1,8 kvadratmeter. 

5482
4196
Tropfrog:
Jag har ingen erfarenhet av djuret i fråga. Men ju större djur desto mer mat, ju aktivare djur desto mer mat. Du funderar på ett stort och aktivt djur. Att köpa syrsor kommer inte att vara ett ekonomiskt försvarbart alternativ. Du bör titta på vilken mat du kan odla själv.

Mvh
Magnus 

3
0
viktor98:
Tack för era svar! 
Inte aktuellt förrän större plats finns, men kul att planera inför det och höra från folk med egna erfarenheter :)  
Är just denna ödlan och grekisk sköldpadda som är nästa dröm :) (lite skilda djur haha) 

mvh

Medlem i SHF
5
7
Viperidae:
Jag är i samma sist som dig. Planeringsstadiet för en taggsvansvaran. Jag ska bygga eget i formplyfa med måtten 200x90x80 så jag får plats med ett lager jord den kan gräva i.

Som basföda hade jag tänkt odla egna Dubia kackerlackor och mata så mycket den vill äta varannan dag. Sedan komplettera med syrsor, zoophobas, pinkies, ägg osv.

39
10
R3P71LN03RD:
Samma här, vi verkar sitta i samma båt :)

Planerar också på att bygga i formplyfa eftersom det verkar vara ett av de mer fuktresistenta materialen. Preliminärt 240x75x80-100. Och sen dubiaodling på det, för att inte bli ruinerad. Men det optimala är ju ändå att variera fodret så mycket som möjligt, så ibland får jag nog ändå komplettera med lite syrsor och dylikt från djuraffär, alternativt om någon i närheten säljer av.

Någon jag kikade på på Youtube nämnde att han gav sin ackis 6 syrsor per dag, om jag inte missminner mig. Det lär motsvara 3 vuxna dubior. Kan säkert skilja sig från fall till fall, och Youtube kan väl knappast sägas vara en säker källa - de verkar dock vara väldigt glada i mat, så kan tänka mig att de lätt kan övermatas.

Enligt en tråd jag precis läste (men som jag av någon anledning misslyckas med att klistra in här) verkar de dock behöva betydligt mer än 3 dubior/dag. Någon nämner 30 medelstora syrsor per dag, eller 10-15 medelstora syrsor två gånger om dagen.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild