Hur länge kan man resa ifrån sin boa c. Imperator?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

54
4
Kakazky:
Ja som rubriken säger hur länge kan man resa ifrån sin boa, 1v 2v 4v? 

5390
4128
Tropfrog:
Din boa skall ha daglig tillsyn och friskt vatten. Så länge du har ordnat det kan du vara borta hur länge du vill.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

En boa med normalt hull klarar sig utan mat säkert ett år, om det var matningen du funderade på?

Annars gäller samma sak för ormar som övriga husdjur, daglig tillsyn.

54
4
Kakazky:
Okej när jag frågade i butiken om jag kan resa ifr0n ormen 2 till 4v sa dom att det gick bra så länge man hade matat den i förväg och ordnat med cirkulerande vatten och fuktsystem, men det är bara struntprat då? Jag lägger ut frågan för jag funderar mycket på att skaffa en boa men jag vill va säker på skötseln innan och frågar er erfarna herpetologer och inte bara samlar på mig råd från dom som säljer ormarna:) 

283
366
Cartaq:
Kakazky skrev:
Okej när jag frågade i butiken om jag kan resa ifr0n ormen 2 till 4v sa dom att det gick bra så länge man hade matat den i förväg och ordnat med cirkulerande vatten och fuktsystem, men det är bara struntprat då? Jag lägger ut frågan för jag funderar mycket på att skaffa en boa men jag vill va säker på skötseln innan och frågar er erfarna herpetologer och inte bara samlar på mig råd från dom som säljer ormarna:) 

Det är ju klart att du kan vara borta i några dagar om du har ett automatiserat system som håller temp och fuktnivåer inom gränsvärdet för just din reptil och lokalitet. 
Däremot så rekommenderas daglig tillsyn för att uppfylla reptilens alla behov. ex är vatten rekommenderat att bytas varje dag, till viss del för att förhindra bakterietillväxten som uppstår men också för att kunna erbjuda rent och friskt vatten för att reptilen skall må bra. plocka undan öms, avföring etc.
Sen så har jag svårt att se alla innehavare med gift som dagligen byter till rent vatten, då dessa ormarna kräver något helt annat än en majsorm/kp.  

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Kakazky skrev:

Frågar du mig så skulle inte jag ens matat ormen innan jag åker bort några veckor, med risk för eventuella komplikationer osv när dom smälter maten.. Ormar klarar sig riktigt långa perioder utan mat, dom mår även bra av såna uppehåll :)

Matning av ormar är en stor fråga och det finns många olika svar på samma fråga beroende vem du frågar, som allt annat. Men man kan ha i åtanke att majoriteten av ormar i fångenskap är övermatade, vilket både påverkar livslängd & allmän hälsa. Jag matar inte ens ormarna så ofta som varannan vecka, alldeles för ofta tycker jag!

5390
4128
Tropfrog:
L80 är inte en rekommendation, det är en tolkning av djurskyddslagen. I den så står det att djuren skall ha daglig tillsyn. I förlängningen skulle det kunna innebära att du fälls för vanvård om du inte följer L80. Hur stor är risken då, tja väldigt liten men mycket större om du outar såna planer på internet.

Allt kan gå fel när du är borta. Ormen bajsar i vattnet, strömmen går, en lampa ramlar ner och bränner ormen, ett byte fastnar i buken, glaset spricker och ormen ringlar in till grannen. Likadant här, risken är inte så stor. Men det är ändå troligtvis bakgrunden till att L80 är formulerad som den är.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild