"Papper" vid köp av orm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

9
0
AnetteBackman:
Hej! Jag ska förhoppningsvis köpa min första orm ganska snart, & det är en sak jag inte riktigt har koll på; nämligen vad för papper som kan (eller ska?) följa med ormen. Vilka papper är det & vad säger de, & säljs det ormar helt utan papper? Tack på förhand // Anette

198
112
MoreliaMikael:

Finns ju ormar som säljs utan papper.
Men många uppfödare har ett såkallat uppfödarbevis. Där skriver de under vilken ras det är, vilket kön (om de vet) samt dess vetenskapliga namn.
Vet inte riktigt om det stämmer, men har hört att uppfödare med pappersbevis även ska ha kontrollerat att ormen har både ätit och ömsat som önskat innan de säljs.

Köper du giftorm så gäller lite fler saker. Bland annat underskrifter från din sida där du intygar att potentiella misstag där du blir biten och därav potentiellt skadad inte ska falla tillbaka på uppfödaren.

9
0
AnetteBackman:
SgtDeepshit skrev:
Många uppfödare har ett såkallat uppfödarbevis. Där skriver de under vilken ras det är, vilket kön (om de vet) samt dess vetenskapliga namn.

Då måste väl föräldradjuren till ormen man köper också ha intyg, & vart får uppfödarna "behörigheten" att skriva intyg, ngn myndighet? Eller är det ett papper vem som kan skriva ut & fylla i? ;) 

(Frågar mest för att jag gillar onödigt vetande & för att man själv kanske vill testa avel i framtiden.)

5390
4128
Tropfrog:
För cites A skyddade arter krävs speciella intyg som skall godkännas av artskyddsmyndighet. Jag tror att det ärr jordbruksverket som är inblandat i Sverige.

För cites B krävs uppfödarintyg som uppfödaren kan fylla i själv. Har du bara intyget så är du säker. Skulle misstankar uppstå att det är något fuffens så kan myndigheterna själv gå tillbaka till uppfödaren och kolla föräldrarnas papper, och så vidare för att säkra ursprung.

För icke cites listade djur är papper helt frivilliga.

Det där med intyg vid gift låter väl bra, men vad jag vet är det inget krav.

Vid kommersiell verksamhet skall djuren få med sig skötselinstruktioner.

Mvh
Magnus 

9
0
AnetteBackman:
Tack :) Finns det någon lista på vilka arter som tillhör A, B eller inget alls? I mitt fall är det ju enbart aktuellt med majsorm & ev. variabel kungssnok just nu, gissar på att de ligger utanför A & B.

Mvh anette

5390
4128
Tropfrog:
Det finns listor,  säg och du skall finna cit:)

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild