Insektsätande reptiler.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

9
0
mordorian:

Kan man ersätta insekter med någon annan typ av proteinkälla? 

198
112
MoreliaMikael:

Beror lite på djuret i fråga. 
Du kan ju t.ex mata vissa köttätande reptiler med kycklingfilé / fisk etc med en viss tillsats av kalciumpulver på maten.
Inte för att insekter har lika mycket kalcium som t.ex pinkies / fuzzies har, men om du inte vill mata med insekter så kanske inte döda gnagare är din grej heller. 

Som sagt så beror det mycket på vilket djur du har och dess näringsbehov. 

9
0
mordorian:
Tar stäppvaran som ett exempel.
inaturen äter det till största delen insekter.
I fångenskap ska det göra samma sak?
min fundering lyder.
Vad är det som insekter innehåller som man inte kan ersätta med annat?
Att göra egen mat med rätt fett och proteininnehåll går ju att lösa. Mineraler och vitaminer kan man också lätt tilssätta i maten.

1253
476
leedragon:
mordorian skrev:
Tar stäppvaran som ett exempel.
inaturen äter det till största delen insekter.
I fångenskap ska det göra samma sak?
min fundering lyder.
Vad är det som insekter innehåller som man inte kan ersätta med annat?
Att göra egen mat med rätt fett och proteininnehåll går ju att lösa. Mineraler och vitaminer kan man också lätt tilssätta i maten.

Det är lätt att man överdoserar eller underdoserar nåt, man ska hålla sig till det de är anpassad av äta.

9
0
mordorian:
Anledningen till det är ju isåfall för att man inte vet deras näringsbehov. Letar efter studier som har gjorts på Vilka näringsämnen djuren behöver för att må bra

5482
4196
Tropfrog:
Det finns många som menar att Ögonfransgecko och jungfrugeckos går utmärkt att mata med cgd och helt utesluta insekter. Fast det är roligare att mata med insekter.

Jag har själv inga långtidserfarenheter av enbart cgd, just för att det är kul att mata med levande.

Mvh
Magnus 

9
0
mordorian:
Då borde man kunna tillverka ett eget foder till andra insektsätande reptiler också, så länge det vill ha maten dvs.

5482
4196
Tropfrog:
mordorian skrev:
Då borde man kunna tillverka ett eget foder till andra insektsätande reptiler också, så länge det vill ha maten dvs.

Ett mycket vanligt problem med det är att nästan alla insektsätande ödlor triggas av rörelsen. Det är lika lätt att mata dem med hemmalagat foder som med döda insekter, dvs nästan omöjligt. Ty det är bara växtätare och asätare som äter mat som inte rör på sig.

Anledningen till att cgd funkar på några arter är att de har frukt i sin diet i naturen. Cgd är en fruktmos med inblandad protein.

Mvh
Magnus 

9
0
mordorian:
Jo jag är med på det=)
men det finns ju glupska arter också=) 
Det finns ju färdig rå mat man köper till hund och katt utan några onödiga tillsatser.
Skulle det då fungera? Jag förstår att det inte stimulerar jaktlusten lika mycket men vi bortser från det och ser det bara ur näringsinnehållet.

Mvh 

5482
4196
Tropfrog:
Det är nog bättre att du väljer vilken art du vill ha och sedan ställer mer specifika frågor om den. Jag känner inte till någon ren insektsätande art som ger sig på döda byten. Men så känner jag inte till alla ödlor heller :)

MVH
Magnus
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild