Trä eller glas i terrarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

105
33
Fuffesnuff:
Hej jag tänkte bygga ett regnskogs terrarium med marmorsalamandrar och klockgrodor. Terrariumet kommer bli ett paludarium 110x40x80 LxBxH. Vad är för o nackdelarna med ett glas/trä terrarium och hur skulle en kunna bygga ett vattendel med trä? Samt med fuktproblemet då det kommer regna  flera gånger per dag. Jag har hört om något som heter epoxy men fungerar det verkligen och är det inte giftigt? Får inte andra träterrarium utan en vattendel ändå problem med fukt när den "falskabotten" ska göras?

5476
4193
Tropfrog:
Det är inte så många som ger sig på att bygga regnskogsterrarium av trä. Visst går det, men glas är nog enklare och det vanligaste valet.

Mvh
Magnus 

2966
1648
Hoggaforfan:
Glas är tätt av sig själv men tyngre vs trä och svårare att arbeta med själv
Trä används oftast formplyfa/formplywood som har en plasthinna på sig. Andra träskivor går att använda men behöver då fuktskyddas tex av epoxy som inte är giftigt när det härdat alt färg eller dammduk. Jag tycker att man ska använda epoxy/dammduk där vatten och bottenbmaterialet ska vara även om man använder formplyfa.

Kolla igenom byggtråden, finns en mängd byggen där

198
112
MoreliaMikael:

Glas är inert när det kommer till kemisk påverkan (till stor del). pH-värden som kan lokalt skiftas p.ga nitriter eller surhet i jord kan påverka trä till viss del.
Det kan bli en ganska dyr historia, men du kan behandla trät med t.ex Epotex (akvariumcertifierad epoxy) för att få en fuktspärr. Dock blir det glansigt och rätt känsligt för böjning.
Du kan ju kika på att applicera tätskikt och precis som Hoggaforfan föreslod tidigare, använda dig av en pool/dammduk.
Alternativt så kan du ju hitta plastglasskivor (transparent eller färgat) för ett relativt billigt pris på t.ex Bauhaus, och sedan använda dig av riktigt glas för dörrarna.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild