Hjälp...Värme!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Pensum:
Jag har fått hem min första egna majsorm men har lite peoblem med värmen i karet....
Jag lyckas inte få upp tempen ordentligt... har sett att folk BARA har värmematta och rekommenderar detta till majsorm... jag fick med 2 exo terra mattor med terrariet jag köpte en större och en mindre å trodde att de skulke räcka men fick bara upp varma sidan till c 24 grader å kalla låg på 22...

Beställde i panik hem en exo terra glow light och en heat glo infrared 100w och satte upp ovanför karets ena sida innan jag lade mig igår... värmen har ökat med ett par futtiga grader...
På plussidan är att fukten sänktes till nornalt efter att ha vart skyhög men värmen är svår och jag gillar inte att den står å lyser hela natten i sonens rum... dessutom är jag rädd att katten ska bränna sig...

Räcker verkligen en värmematta som många säger? I sånt fall vilket märke och hur många watt?
Värmekabel mer effektivt?
Är det viktigt med en dimmer också å i såntfall vilken?

Karet är ca 100x40x50 helglas med ventilationsremsa i taket och ena kortsidan...

283
366
Cartaq:
Har du en större värmematta så kan du i normala fall köra den på full fräs utan dimmerfunktion (om inte annat så testa dig fram), jag har aldrig fått upp tempen i mina terrarier över 33C med matta. Jag personligen har kopplat dimmer till samtliga mattor i förebyggande syfte, men kör dessa på full styrka sen start. Saker som spelar in är omgivningstemperatur och terrariets utformning och storlek. Du har nät upptill och då kan du med gott samvete försöka täcka över detta lite för att behålla fuktigheten och kvarstanna med värmen. värme som strålar uppifrån och ner gör att mycket utav fukten trängs bort och en armatur som lyser 24/7 är inget som rekommenderas i längden.

Armaturen kan möjligtvis gå på timer och köras 12/12 dagtid som ett komplement till mattan?
Hur stor bottenyta täcker mattan/mattorna i dagsläget? placeringen utav mattan kan vara centrerat istället för på ena änden som förespråkas av många.
Vart är dina mätpunkter i terrariet? mätpunkterna enligt mig skall vara på "marknivån" (mitten centrerat och ändsidor) och inte uppe på en gren eller i glasets botten, viktigt är bara att botten inte är så varm att reptilen kan bränna sig som följd.

Om du nu kör två mattor parallelt så är det viktigt att dessa inte korsas på något sätt då det kan sätta dem ur spel med brandrisk som resultat.

5390
4128
Tropfrog:
Inget ljus på natten, det fördärvar dygnsrytmen för både ormen och för din son. Inte bra. Det finns keramiska värmelampor som avger värme, men inget ljus.

MVH
Magnus

2
0
Pensum:
Ibland är man bra korkad... der är ju strax ovanför mattan där ormen ska ligga som man mäter temperaturen eller hur?

Jag hade ju satt upp 2 analoga termometrar ganska högt upp på väggarna så de visade bara ca 23 grader... efter jag läst på lite så snodde jag vår digitala utetermometer som vi har i köket å lade in sladden på torven ovanför värmemattan å fick ganska precis 30 grader på avläsningen...
Mätte runt lite här å var å fick runt 25 grader på den svalare sidan...

Jag hoppas att den lilla har det bra nu... satte in ett bad åt han å gav han mat i natt när jag såg att han var på jakt, han slukade den utan omsvep, drack lite ur vattenskålen å slingrade sedan iväg å gosade ner sig över värmemattan å det är väl ett rätt bra tecken på trivsel?

Angående maten... ska man erbjuda pinkiesar tills de nobbar eller ger man bara 1 när de är så små... han är ca 20-30cm lång...

Cici

5390
4128
Tropfrog:
Det enklaste och bästa är nog att investera i en IR termometer. Den mäter temperaturen på ett underlag. Man kan då snabbt mäta temperaturen där man vill utan att flytta runt på termometrar. Jag köpte min när lidl hade kampanj för en hundralapp.

MVH
Magnus
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild