Terarriestorlek

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
noonedidit:
Jag har tänkt att skaffa en leopardgecko, men innan jag gör det har jag några frågor. 

P.S detta är min första reptil, men har andra husdjur som hund och katter.

Är en 97 liters terrarium för stort för en? 60x40x40

Vad rekommenderar ni för terrarium och var kan jag hitta ett? (Bor i Småland så det är svårt att hitta en affär)

Är det värt att skaffa en vuxen leopardgecko direkt eller skaffa en bebis?

Tacksam för svar!

16
31
nigrita:

Om du inte redan sett de så finns det skötselråd här www.terrariedjur.se/caresheet/lizards/e_macularius :) 

En ödla mellan 21-30 cm ska enligt l80 ha minst 0,36 kvm stort vilket 60x40 inte uppfyller, här hittar du ett enkelt sätt att räkna ut bottenmått: www.terrariedjur.se/info/terrarium/l80

Vart du hittar terrarium i småland har jag dock ingen aning om. 

504
396
Crippa:
Ett stort terrarium är roligare att inreda samt roligare för ödlan att springa runt i =) ju större desto bättre!

5482
4196
Tropfrog:
Småland är ganska så stort. Men tassar och morrhår i Växjö. Det ligger i Småland och de har terrarier.

Annars är väl det bästa att ta dig till någon mässa och handla. Det är en i slutet av oktober i Kungälv och en i Malmö i mellandagarna.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
4046
5096
Jonas_:

Det går aldrig att ha för stor yta..bara för liten :) Minimimåtten som finns för alla reptiler är just minsta möjliga lagliga yta, det gör självklart ingenting att öka på den rejält!

Reptiler har egentligen ingenting gemensamt med pälsdjur som hund och katt, möjligen att båda kan ses som husdjur. Där slutar nog likheterna :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild