Vattenfall

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
OscarT:
Hej,

Jag o Sambon håller på att förbereda oss för att införskaffa en kungspyton. Självklart läser vi på så mycket vi kan och har fått in lite olika information gällande vattnet som jag hoppas vi kan få hjälp med här. Många skriver att man ska byta vatten varje dag medan andra säger en gång i veckan. Hur gör ni? Installerar man typ ett litet vattenfall kan man väll låta vattnet gå genom ett filter (länkar random exempel nedan) och på såsätt hålla det renare? Är verkligen vattnet i ormens naturliga klimat lika rent som nybytt svenskt grundvatten, känns inte helt rimligt det heller
www.reptiles.swelluk.com/exo-terra-turtle-cliff-filter/

Mvh Oscar

5390
4128
Tropfrog:
Det beror helt på vad du menar med rent. Ett naturligt vatten är visserligen skitigare med tanke på humus och organiska partiklar. Det är något alla djur i naturen anpassat sig till. I naturligt vatten finns däremot mycket sällan bajs, koliforma bakterier och Kväve i någon större utsträckning. Det är dessa föroreningar som gör att det är viktigt att byta vatten. Om en orm bajsar i vattnet så krävs mycket vatten och oerhört effektiv rening för att lösa det utan vattenbyten. Det är visserligen oerhört intressant att försöka att lösa det utan vattenbyten, men dyrt och arbetsintensivt. Jag tror att det är bättre för de flesta att helt enkelt byta vattnet.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild