Frågor om regnskogsbygge

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
1
henkaa:
Tja, några snabba "hoppas någon har lite tips" frågor!

Ska bygga 2 regnskogsterrarium med vattendel, 120x60x60. Till tidigare har jag kört "falskbotten" med leca och/eller grus. Nu är jag sugen på att maximera vattendelen för att kanske ha lite räkor, någon mal och ev. några småfiskar i botten, vad jag har i är sekundärt. Men tanken är att höja landdelen ovanför vattendelen för mer utrymme för vatten, med tunt lager akvariesten som botten, med hjälp av plastgaller+pvc-rör/krukor. Frågor;

1. Belysning. Har till mindre terrarier kört dusks uhop-sticks (inuti terrarierna), vilka är suveräna. Men som andra alternativ; går det att få tag på liknande på annat håll? Erfarenhet av att löda egen led belysning, och isåfall köpa från var? Andra alternativ som inte är för "invasiva". Kan ha låg belysning ovanpå, men kommer ha klättrande djur inuti.

2. Tips på raster/galler/dyl till en landdel på ca 90x40cm, samt en upphöjd kant för att behålla torv jord mm. Gärna typ epiweb kant, men om det är svårt att få tag i behöver jag tips till "avskärmning"; plexi, värmepistol och hygrolon?
Bästa tanken just nu är att klippa till brödbackar, kanten får jag lösa med lite sten e dyl.

3. Vilken väv mellan galler och torv/jord mm? Vill helst att den släpper igenom rötter men håller det mesta av torv/jord på landdelen.

Tack på förhand, alla tips uppskattas!

Edit; Glömde sätta rubrik. Kan jag göra det i efterhand? Alternativt om en mod läser; sätt typ regnskogsbygge som rubrik e dyl. Gubbvarning, sorry.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild