Befintlig & tråkigt, blir nytt & intressant.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

8
2
PaintedPaintings:
Ja då ska vi se om man kan ändra på ett befintlig och väldigt tråkigt terrarium, till något nytt och mer intressant att både beskåda på in och utsidan. 

Jag har ett terrarium som är ett hemmabygge i trä (ej jag som byggt) 
Men den som gjorde det, vet jag inte riktigt hur den tänkte. 
För glaset på framsidan är en enda skiva och således inte rörlig, utan den är fastlimmad. 

Taket har är enbart finmaskigt galler. 

Det är tänkt att vara placerat så att måtten är L90*H60*D60cm, men jag kommer att ha det på höjden istället så att måtten blir L60*H90*D60cm. 

Och då måste jag lösa något vettigt så att man lätt kommer in i terrariet och kan fixa med det och därför kommer jag sätta igen den sidan som det är galler på, där kommer det istället bli två glasskivor som kommer vara placerade i skjutslister, så man lät kan dra dom åt sidan för att öppna och kunna fixa på insidan av terrariet. 

På den andra sidan kommer jag att sätta in antingen 1 eller 2 glas som kommer vara fastlimmade. 

Ventilation kommer att finnas upptill på ena sidan och nertill på den andra sidan. 
Tror ni att det behövs mer ventilation? 
Vart bör jag placera den isf? 

Jag kommer bygga en egen bakgrund, jag har en plan på hur det ska se ut på ett ungfär, men inget som är hundra bestämt än, så den karamellen suger jag lite på och återkommer med när det är dags. 

Sen för att utsidan av terrariet ska bli mer intressant så kommer glasen att ramas in med några passande lister, listerna kommer målas i guld, medans terrariet kommer målas svart. 

Insidan kommer att målad lackas och fogas efter konstens alla regler så att det kommer tåla ett fuktigt klimat. 
Det kommer bli ett udda bygge, men det är också kul att inte göra ett "vanligt" terrarium ;) 

Invånare i burken kommer att bli ögonfransgecko. 

Så några frågor som jag inte riltrik löst ännu: 

1: Kommer ventilationen räcka eller vart bör jag sätta mer ventilation? 

2: Vad för belysning bör jag satsa på och vart ska jag placera den?  (Gärna tips på armatur också) 

3: Vad ska man använda för system för att hålla en bra fuktighet? 

Här ser ni lite hur jag tänkt. 

Mvh 
PP

8
2
PaintedPaintings:
Ett alternativ är att jag skippar dom två glasen på ena sidan och istället bygger bakgrunden ut ut från den väggen/hörnet/baksidan. 

Vilket jag också tror kan bli en rätt schysst detalj, då bakgrunden kommer vara en stor del av inredningen ;) 

Men säg vad ni tycker, så man får höra lite av andras åsikter :) 

Mvh 
PP

2966
1648
Hoggaforfan:
Ha ventilationen över öppningen (som är på ena kortsidan, korrekt?) respektive på mitten av andra kortsidan mellan glasen. Har man inluft nere vid bottenubstratet så blir det drag (oavsett vilken höjd terrariumet placeras på) och ventilation i taket gör att det torkar ut.
Du behöver minst ventilation motsvarande en area av 216 kvcm på in resp ut, max 324 kvcm. Jag kommer inte ihåg vilken luftfuktighet den arten ska ha, regnskog är det mindre måttet och det större blir mer tempererad skog.

Bakgrund kan göras på många sätt och det är ganska individuellt beroende på art samt eget tycke och smak. Du kan tex plocka bort den nedre rutan och ha kvar den övre och ändå göra bakgrund där eller göra bakgrund på hela den sidan. Det går även att låta bakgrunden komma utanför terrariumet etc

Jag har blandade 4500k och 6000k ledlister som ljus och växterna verkar trivas med det. Jag har även några 10000k leds som jag dämpar på natten och har som nattbelysning. Klart snyggare än blått eller rött.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild