Ny ödla, men vilken?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

8
2
PaintedPaintings:
Min leopardgecko har gått o dött, förmodligen pga ålder. 
Men jag skulle vilja ha en ny ödla till det terrariumet och undrar om det finns någon ödla i typ samma storlek som leopardgeckon (även mindre funkar) men som är dagaktiv?

Möjligheten finns att ställa terrariet på högkant så att dom som behöver mer höjd också är aktuella. 

163
104
Melsson:
om du ställer den på höjden kan du ha ögonfransgecko, eller daggecko

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:

Melsson skrev:
om du ställer den på höjden kan du ha ögonfransgecko, eller daggecko

Ögonfransgecko är dock nattaktiv.

De flesta geckoödlor är nattaktiva, undantaget är som sagt daggeckos. Även Naultinus sp. är väl dagaktiva, men de är desto svårare och dyrare att få tag på. Kommer inte på några fler än dem på rak arm, men kanske missar någon uppenbar.

Tycker du det däremot är okej med nattaktiva likt leopardgeckos, så finns det ju en mängd olika, t.ex. hjälmgeckos, vipergeckos, Nephrurus-geckos m.m.

8
2
PaintedPaintings:
Jag insåg precis det som Anders nämnde, att dom flesta verkar vara nattdjur och för att inte stoppa alternativen så får jag tänka om lite och kan även tänka mig nattdjur. 

Ögonfransgeckon verkar vara en riktigt trevlig ödla :) 

Hmm, jag får läsa på lite mer om dom och se vad dom vill ha för typ av inredning,klimat osv :) 

Kul att testa något nytt :) 

Vet att det är olika som med allt, men någon som har ett hum om vad dom ligger på i pris? 

Mvh 
PP 

56
24
LeopardGecko_13:
PaintedPaintings skrev:
Jag insåg precis det som Anders nämnde, att dom flesta verkar vara nattdjur och för att inte stoppa alternativen så får jag tänka om lite och kan även tänka mig nattdjur. 

Ögonfransgeckon verkar vara en riktigt trevlig ödla :) 

Hmm, jag får läsa på lite mer om dom och se vad dom vill ha för typ av inredning,klimat osv :) 

Kul att testa något nytt :) 

Vet att det är olika som med allt, men någon som har ett hum om vad dom ligger på i pris? 

Mvh 
PP 

Köpte min pinstripe ögonfransgecko för 600kr. De lever i rumsrep (ca 22-26grader), dock så kräver de ganska hög luftfuktighet. 60-70% dagtid och 70-80% nattetid och det kan vara ganska svårt att hålla i sverige där vi har ganska låg luftfuktighet om man har ett terrarie men mycket ventilation osv. ex, jag har ett 60x45x45 exo-terra som jag ställt på sidan. Det funkar super utom att en vägg är nät, och fuktigheten försvann sjukt fort innan jag fick täcka över delar.
Annars är de väldigt enkla att ta hand om! :)

5482
4196
Tropfrog:
Fukthållande dränerande bottenmaterial och levande växter så är luftfuktighet inget större problem.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild