Horngroda

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

163
104
Melsson:
Har ett terrarium på ca 30x30x40 som står tomt hemma, skulle det räcka till en vuxen horngroda eller bör de ha större? 

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:
Ska man följa lagen/jordbruksverket är det för litet för en fullvuxen Ceratophrys cranwelli, om det är den arten du kollar på.
De blir som fullvuxna över 10 cm, och ska då ha minst 0,5kvm.

Här har du info om vilka storlekar man får ha.
www.terrariedjur.se/info/terrarium/l80

Här har du skötselrådet om arten, där det står om storleken på terrarium också.
www.terrariedjur.se/caresheet/amphibians/c_cranwelli

163
104
Melsson:
Flyers90 skrev:
Ska man följa lagen/jordbruksverket är det för litet för en fullvuxen Ceratophrys cranwelli, om det är den arten du kollar på.
De blir som fullvuxna över 10 cm, och ska då ha minst 0,5kvm.

Här har du info om vilka storlekar man får ha.
www.terrariedjur.se/info/terrarium/l80

Här har du skötselrådet om arten, där det står om storleken på terrarium också.
www.terrariedjur.se/caresheet/amphibians/c_cranwelli

Antog att min burk var aningen för liten, men behöver man verkligen 0,5m2 till en groda som mestadels sitter nergrävd i hörn? Vilken storlek ska man ha, för det känns som att L80 inte riktigt stämmer.

5384
4125
Tropfrog:
Melsson skrev:

Antog att min burk var aningen för liten, men behöver man verkligen 0,5m2 till en groda som mestadels sitter nergrävd i hörn? Vilken storlek ska man ha, för det känns som att L80 inte riktigt stämmer.

Haha, jo det har du rätt i. minsta standardburk jag hittar som passar är 125*40*40. Det är massor av utrymme för ett djur som sitter stilla alltid :).

L80 är en tolkning av djurskyddslagen och den "handbok" som kontrollinstansen använder sig av. OM du har grodan i mindre burk vid kontroll kan du få föreläggande om att skaffa större burk. Vid flera föreläggande utan åtgärd kan det bli tal om djurförbud.

Nyckelorder i det här fallet är "OM". Jag gillar inte att bryta mot lagar, regler och förordningar och skulle aldrig uppmana någon annan att göra det heller. Men hade jag haft en horngroda kanske jag hade funderat på att rucka på principerna (dock aldrig gjort det såklart).

Så det korta svaret är väl......Tänk över situationen själv och gör din bedömning utifrån de parametrarna som är viktiga för dig. Ingen här kommer någonsin uppmana dig att bryta mot tolkningarna i L80, inte heller jag.

MVH
Magnus

163
104
Melsson:
Tropfrog skrev:

Haha, jo det har du rätt i. minsta standardburk jag hittar som passar är 125*40*40. Det är massor av utrymme för ett djur som sitter stilla alltid :).

L80 är en tolkning av djurskyddslagen och den "handbok" som kontrollinstansen använder sig av. OM du har grodan i mindre burk vid kontroll kan du få föreläggande om att skaffa större burk. Vid flera föreläggande utan åtgärd kan det bli tal om djurförbud.

Nyckelorder i det här fallet är "OM". Jag gillar inte att bryta mot lagar, regler och förordningar och skulle aldrig uppmana någon annan att göra det heller. Men hade jag haft en horngroda kanske jag hade funderat på att rucka på principerna (dock aldrig gjort det såklart).

Så det korta svaret är väl......Tänk över situationen själv och gör din bedömning utifrån de parametrarna som är viktiga för dig. Ingen här kommer någonsin uppmana dig att bryta mot tolkningarna i L80, inte heller jag.

MVH
Magnus

Haha bra svar

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:
Personligen tycker jag 30x30 är för liten yta för en groda i den storleken, trots att de är väldigt inaktiva djur.

5384
4125
Tropfrog:
anders skrev:
Personligen tycker jag 30x30 är för liten yta för en groda i den storleken, trots att de är väldigt inaktiva djur.

Där får du nog medhåll av de flesta inom hobbyn. Djuret skall ju ha plats att vända sig också.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild