Belysning regnskog

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

280
39
huckerby:
Ok jag blir inte riktigt klok på detta.
Jag skulle vilja komma ned i 2 ljuskällor. Bli av med min fula ramp med dubbla lysrör som ligger på.
Har 3 ljuskällor just nu på mina terrarium.

Första ljuskällan har jag tänkt ha HID
Andra ljuskällan även det i en lamphållare.

Mina funderingar är dessa:

Jag har tänkt köra UVA & UVB i hid. Räcker den lampan jag väljer här som enda källa för uva & uvb? Om jag tar en lämplig lampa såklart. Då tänker jag både för mina phelsumas men även för växter.

För att i ljuskälla 2 har jag tänkt köra led. Och led har jag sett inte innehåller varken uva el uvb. Vad ger led isf? Lyser ju upp terrariet för mig men vad ger det växter & reptiler?
Om vi pratar vanlig led.
Sedan har jag sett att det finns led med blå & röda pixlar el vad det kallas. Är det en sådan jag skulle välja eg?

El vad finns för hjälp från er med detta? Vill altså ha 2 ljuskällor & inga långa lysrör.
Jag tycker helt enkelt det ser fult ut nu som jag har det.
Det ena röret jag har nu kallas dagljus. Vad för ljus innehåller det & vad ger det växterna & ödlorna?

Sedan ska det bli en bra temp med solplats men får ta en sak i sänder. Kanske ändå blir 3 ljuskällor i slutändan...?

edit. Såg nu att det finns en tråd med lite snarlik frågeställning precis här under men känner ändå inte att jag får tillräckligt svar i den på det jag undrar.

5483
4197
Tropfrog:
För djuren är väl hid det bästa alternativet och det är en bredspektrumlampa inklusive uva och uvb.

I resten av terrariet vill du ha något som är bra för växterna. Här finns det massor att välja på. Led är en av möjligheterna. De röd blåa leden är visserligen supereffektiva för växter, men de är till för odling och inte att titta på. Ljuset gör ont i ögonen på mäniskor och växterna ser svarta och fula ut under dem (eftersom de inte inehåller något grönt så kan inget grönt studsa på växterna mot våra ögon). Så röd blå är uteslutet.

Det du söker är ledbelysning med omkring 6500 kelvin och så många lumen/watt som möjligt. (För att undvika framtida kommentarer från ljusnerdar vill jag bara påpeka att jag vet att detta är en förenkling av verkligheten, men likväl ett bra tips för nybörjare)

Lämpliga ljuskällor för växter kan du hitta hos de som säljer grejor för inomhusodling, hygrokultur och illegala örter. Ett mycket poppulär val är dusk UHOP sick. De är sjukt effektiva, prisvärda, ger ett fint ljus och tar liten plats.

MVH
Magnus

280
39
huckerby:
Tropfrog skrev:
För djuren är väl hid det bästa alternativet och det är en bredspektrumlampa inklusive uva och uvb.

I resten av terrariet vill du ha något som är bra för växterna. Här finns det massor att välja på. Led är en av möjligheterna. De röd blåa leden är visserligen supereffektiva för växter, men de är till för odling och inte att titta på. Ljuset gör ont i ögonen på mäniskor och växterna ser svarta och fula ut under dem (eftersom de inte inehåller något grönt så kan inget grönt studsa på växterna mot våra ögon). Så röd blå är uteslutet.

Det du söker är ledbelysning med omkring 6500 kelvin och så många lumen/watt som möjligt. (För att undvika framtida kommentarer från ljusnerdar vill jag bara påpeka att jag vet att detta är en förenkling av verkligheten, men likväl ett bra tips för nybörjare)

Lämpliga ljuskällor för växter kan du hitta hos de som säljer grejor för inomhusodling, hygrokultur och illegala örter. Ett mycket poppulär val är dusk UHOP sick. De är sjukt effektiva, prisvärda, ger ett fint ljus och tar liten plats.

MVH
Magnus

Toppen! Perfekt hjälp!
Då ska vi se, en HID som ena källa.
Då tror du att det kan räcka med en ljuskälla till & det LED då fast vit led? En följdfråga bara, i mindre terrarium har jag testat med ledglödlampor. De har lyckats bränna ett par växter. Men de kanske hamnat för nära lampan?
Men du tror alltså att det räcker med vanlig vit led med tillräcklig antal kelvin,lumen,watt?
Ingen risk att jag åter igen lyckas bränna växter?
Det där dusk uhop sick googlade jag men hittade inte.

5483
4197
Tropfrog:
konstigt att du inte hittade dusk. Här är en länk till företaget:

www.dusk.se/

Jag tror inte att problemet var att du brännde växterna av ljus, utan mer troligt att det blev för torrt pga strålningsvärmen. Det ågärdar du med att spreja mer/oftare. ledglödlampor har inte samma verkningsgrad som en uhop stick (eller liknande växtbelysning). Lägre verkningsgrad innebär mer värmestrålning och större risk för uttorkning. Det är mycket möjligt att du inte behöver spreja mer överhuvudtaget när du bytt ljus. HID däremot ger massor av värmestrålning, det är lite av iden med dem. Antingen så har du lite tåligar växter precis vid den eller så sprejar du mer där.

MVH
magnus

280
39
huckerby:
Tropfrog skrev:
konstigt att du inte hittade dusk. Här är en länk till företaget:

www.dusk.se/

Jag tror inte att problemet var att du brännde växterna av ljus, utan mer troligt att det blev för torrt pga strålningsvärmen. Det ågärdar du med att spreja mer/oftare. ledglödlampor har inte samma verkningsgrad som en uhop stick (eller liknande växtbelysning). Lägre verkningsgrad innebär mer värmestrålning och större risk för uttorkning. Det är mycket möjligt att du inte behöver spreja mer överhuvudtaget när du bytt ljus. HID däremot ger massor av värmestrålning, det är lite av iden med dem. Antingen så har du lite tåligar växter precis vid den eller så sprejar du mer där.

MVH
magnus

Ok tack Magnus
Då siktar jag på att byta ut taket på terrariet & göra ett nytt för att sikta på att ha 2 lampskärmar endast. Jag gör inget galet nu då?
Jag har alltså mina ljuskällor utanför terrat med nät för att förtydliga så jag kommer få fixa nytt glas som är planerat annorlunda. Kanske skulle jag skapa ett tredje "hål" som jag kan täcka med plast men som om det behövs som komplement kan sätta in ytterligare en lampskärm?

Mina terran är 45-45-100 / 75-50-90 / 60-45-90

5483
4197
Tropfrog:
2 lampskärmar? En hid och led. Det blir en lampskärm. Vad skulle den andra vara till?

Mvh
Magnus 

280
39
huckerby:
Tropfrog skrev:
2 lampskärmar? En hid och led. Det blir en lampskärm. Vad skulle den andra vara till?

Mvh
Magnus 

Alltså två lamphållare
en för hid & en för en ledlampa
var så jag tänkte

:)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild