Exo-terra Monsoon RS400

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

48
19
Masayoshi:
Hej jag har ett Exo-terra Monsoon RS400 som slutade pumpa ut något vatten idag. Pumpen låter men inget vatten kommer ur den misstänker att det är pumpen i den som är sönder på något sätt.

Nu till min fråga finns det någon pump man kan köpa som går att ersätta pumpen som sitter i från början?

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:
Har själv upplevt att monsoon lätt går sönder, de har tätat dåligt in till kretskort och pump så det blir kondens och allt pajjar. Försäkra dig om att det inte är kretskortet som det blivit fel på.
Går kanske byta pump om man vet vad man sysslar med, men är inget man kan köpa separat vad jag vet.

5390
4130
Tropfrog:
Om pumpen låter men inget vatten kommer ut så tror jag att problemet ligger i pumpen och inte i elektroniken. Oavsett vilket så har den produkten en hel del problem.

Om det är garanti kvar så reklamera den. Om det inte är garanti kvar så släng skiten och köp en Dusk pump istället.

MVH
Magnus

48
19
Masayoshi:
Tropfrog skrev:
Om pumpen låter men inget vatten kommer ut så tror jag att problemet ligger i pumpen och inte i elektroniken. Oavsett vilket så har den produkten en hel del problem.

Om det är garanti kvar så reklamera den. Om det inte är garanti kvar så släng skiten och köp en Dusk pump istället.

MVH
Magnus

Jo allt ser ut och låter som det brukar göra men inget vatten kommer. Öppnar man upp och kollar så ser man att den inte suger in något vatten i slangarna. Så det  är garanterat något med pumpen och inte med kretskortet. Har läst någonstans tidigare om att folk har bytt till annan pump i dom men hittar inte vart jag läst det längre.

Såg en annons här på terrariedjur om en som säljer ett terrarie med ett lika dant regnsystem till men med annan pump i. Har mailat honom för att se om han vet vilken pump som sitter i,  får hoppas på att han svarar för då kan man säker beställa en sån pump på nätet någonstans.

5390
4130
Tropfrog:
Masayoshi skrev:

Såg en annons här på terrariedjur om en som säljer ett terrarie med ett lika dant regnsystem till men med annan pump i. Har mailat honom för att se om han vet vilken pump som sitter i,  får hoppas på att han svarar för då kan man säker beställa en sån pump på nätet någonstans.

Förutom pumpen så är det alltså en behållare och en timer den består av. Jag kör med dusk pump, då har jag en plashink för en tia som behållare och en hundralappstimer till det. Frågan är om det verkligen är värt att rädda en i grunden dålig produkt för att spara 110 kr? Antagligen så pajar elektroniken inom ett år och du blir tvungen att titta på nya grejor iallafall.

Mvh
Magnus 

48
19
Masayoshi:
Tropfrog skrev:

Förutom pumpen så är det alltså en behållare och en timer den består av. Jag kör med dusk pump, då har jag en plashink för en tia som behållare och en hundralappstimer till det. Frågan är om det verkligen är värt att rädda en i grunden dålig produkt för att spara 110 kr? Antagligen så pajar elektroniken inom ett år och du blir tvungen att titta på nya grejor iallafall.

Mvh
Magnus 

Jo du har nog rätt i det du säger men har ett exoterra terrarie på 45x45x60 med exoterras bänk till kommer inte att behöva ett särksilt kraffrigt system och det måste vara litet så det får platts inne i bänken. Kollade lite på Mistking men känns lite overkill med ett så pass kraftigt system kanske?
Vill gärna att det ska vara väldigt smidigt att ställa in timer och intervall på det och att det som sagt går att gömma inne i bänken.

5390
4130
Tropfrog:
Masayoshi skrev:

Jo du har nog rätt i det du säger men har ett exoterra terrarie på 45x45x60 med exoterras bänk till kommer inte att behöva ett särksilt kraffrigt system och det måste vara litet så det får platts inne i bänken. Kollade lite på Mistking men känns lite overkill med ett så pass kraftigt system kanske?
Vill gärna att det ska vara väldigt smidigt att ställa in timer och intervall på det och att det som sagt går att gömma inne i bänken.

Om det går att gömma eller inte kommer an på hur stor behållare du vill ha. Timer och pump tar inte mycket plats.

Det finns mindre pumpar om man tycker att standardstorleken som kan hantera flera terrarium är för stor. Dusk hade en förr, men den är borta från hemsidan. Kanske LoE agenturer har kvar i lager. Annars så finns det massor av pumpar på de kinesiska handelsplatformarna. De låter visserligen mer än dusk, men det gör moonsoon också.

Smidighet är förstås viktigt. Moonsoon verkar onekligen smidig med en ratt för intervall och en för längd. Men klarar den att spreja bara på dagen men inte på natten? Jag kör 2 sprejningar på morgon och två på kvällen med en timmes mellanrum. Under sommaren aktiverar jag två gånger mitt på dagen också. En timer ger dig mer flexibilitet. Det är inte så smidigt som på moonsoon, men inte är det så komplicerat inte. När elektroniken ger sig i moonsoon så finns de dem som bryggar över och kör på timer ändå.

Mvh
Magnus 

48
19
Masayoshi:
Tropfrog skrev:

Om det går att gömma eller inte kommer an på hur stor behållare du vill ha. Timer och pump tar inte mycket plats.

Det finns mindre pumpar om man tycker att standardstorleken som kan hantera flera terrarium är för stor. Dusk hade en förr, men den är borta från hemsidan. Kanske LoE agenturer har kvar i lager. Annars så finns det massor av pumpar på de kinesiska handelsplatformarna. De låter visserligen mer än dusk, men det gör moonsoon också.

Smidighet är förstås viktigt. Moonsoon verkar onekligen smidig med en ratt för intervall och en för längd. Men klarar den att spreja bara på dagen men inte på natten? Jag kör 2 sprejningar på morgon och två på kvällen med en timmes mellanrum. Under sommaren aktiverar jag två gånger mitt på dagen också. En timer ger dig mer flexibilitet. Det är inte så smidigt som på moonsoon, men inte är det så komplicerat inte. När elektroniken ger sig i moonsoon så finns de dem som bryggar över och kör på timer ändå.

Mvh
Magnus 

Får nog bli något annat än Monsoon då. Är Mistking ett bra val? Gillar deras timer som ingår i deras paket och dom verkar ha många grejer att välja på så man kan anpassa det efter ens behov.

5390
4130
Tropfrog:
Mistking är ett populärt val i staterna. Jag har ingen egen erfarenhet. 

Timern ser förstås smidig ut. Men designen är misstänkt likt anycontrols temperatur och luftfuktighets controller och den har jag väldigt dålig erfarenhet av, dog på mindre än ett år. Det säger förstås inget om timern, men jag får en dålig känsla.

Fördelen är att timern inte är integrerad och går att byta ut om den felar. Då är det ju bara att skaffa en vanlig sekundtimer för 150 kr. Så det kan absolut vara värt ett försök.

När du köper mist King så får du med en massa saker som du redan har. Slangar och dysor. Det kan vara värt att titta på enbart pump och timer, om det kan bli ett bättre köp. Annars så är det ju alltid bra att ha reservdelar.

Googlar Man på Mistking problem så dyker det upp en del info om dem. Men det kanske inte är helt rättvisande eftersom den är en riktig storsäljare. Ju fler som säljs desto fler måndagsexemplar når marknaden.

I Sverige är dendroshops och dusk grejor poppulära. Jag är inte nöjd med dusk dysorna så jag skall prova dendroshops inom snar framtid. Faktum är att många dendrobatister landar på dusk pump och dendroshops dysor i sitt sökande. Verkar vara en populär kombo, men lite dyrare och inte en smidig timer med display.

Mvh
Magnus 

5390
4130
Tropfrog:
Jag har kollat lite på timern nu och det är garanterat en anycontrol timer som är ombrandad. Den har precis alla kännetecken såsom dålig passform, dåliga löddningar och otät kapsling. Sök på mistking timer problem så får du gott om input.  Om du nu skaffar mistking så skulle jag rekomendera att bara köpa pumpen och sedan komplettera med en vanlig sekundtimer. allt annat har du ju redan, så det blir troligtvis billigare också. Funktionerna är i princip identiska med misktking timern.

MVH
Magnus
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild