Belysning till leopardgecko?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

8
2
PaintedPaintings:
Hej jag hoppas att jag har lagt tråden rätt, är ny här :) 

Jag undrar om man måste ha belysning till leopardgecko eller om det räcker med det dagliga ljusinsläppet? 

Om man måste ha belysning, vad rekomenderar ni att man har för belysning isåfall? 

5483
4197
Tropfrog:
Leopardgeckos är nattaktiva och har inga krav på uv ljus. Men de kommer ifrån områden med väldigt stark sol. Även om det går med enbart ljusinsläpp från fönster så känns det konstigt. Jag skulle sätta något fullspektrum ljus med timer på burken. Om inte annat så för att det blir trevligare att titta på.

Mvh
Magnus 

8
2
PaintedPaintings:
Tropfrog skrev:
Leopardgeckos är nattaktiva och har inga krav på uv ljus. Men de kommer ifrån områden med väldigt stark sol. Även om det går med enbart ljusinsläpp från fönster så känns det konstigt. Jag skulle sätta något fullspektrum ljus med timer på burken. Om inte annat så för att det blir trevligare att titta på.

Mvh
Magnus 

Tack då blir det någon form av belysning på nya burken :)

56
24
LeopardGecko_13:
Leopardgeckos är inte nattaktiva, utan de är aktiva under soluppgång och solnedgång. Fast mina är väldigt aktiva på dagen också, därför skulle jag rekomendera att du har någon slags belysning! <3

8
2
PaintedPaintings:
LeopardGecko_13 skrev:
Leopardgeckos är inte nattaktiva, utan de är aktiva under soluppgång och solnedgång. Fast mina är väldigt aktiva på dagen också, därför skulle jag rekomendera att du har någon slags belysning! <3

Belysning är nu på plats :)

Medlem i SHF
49
10
Eublepharis:
LeopardGecko_13 skrev:

Klart dem är nattaktiva, vad menar du annars att dem gör mellan soluppgång och solnedgång?

Medlem i SkHF
368
438
AlexGustavsson:
Tildaceric skrev:

Klart dem är nattaktiva, vad menar du annars att dem gör mellan soluppgång och solnedgång?

Det är mycket vanligt att göra antagande att djur är antingen nattaktiva eller dagaktiva men många av de djur vi säger är nattaktiva är som mest aktiva precis efter solnedgång och innan soluppgång med en inaktiv period i mitten av natten. Det kallas då att man är crepuscular (skymningsaktiv). Under dagtid samt i mitten av natten är dessa djur som mest utsatta för predation och håller sig därför ofta mer gömda under dessa perioder.  

Medlem i SHF
49
10
Eublepharis:
AlexGustavsson skrev:

Det är mycket vanligt att göra antagande att djur är antingen nattaktiva eller dagaktiva men många av de djur vi säger är nattaktiva är som mest aktiva precis efter solnedgång och innan soluppgång med en inaktiv period i mitten av natten. Det kallas då att man är crepuscular (skymningsaktiv). Under dagtid samt i mitten av natten är dessa djur som mest utsatta för predation och håller sig därför ofta mer gömda under dessa perioder.  

Gömd eller inte så är den väl fortfarande vaken nattetid? Känns konstigt ifall de har en sömnrutin på 22h. 

5483
4197
Tropfrog:
Tildaceric skrev:

Gömd eller inte så är den väl fortfarande vaken nattetid? Känns konstigt ifall de har en sömnrutin på 22h. 

Hmm. Vaken eller inte inrymma väl inte i uttrycket aktiv?? Jag tänker att man faktiskt kan vara vaken utan att vara aktiv. Se bara många tjänstemän i privat sektor :)

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
49
10
Eublepharis:
Tropfrog skrev:

Hmm. Vaken eller inte inrymma väl inte i uttrycket aktiv?? Jag tänker att man faktiskt kan vara vaken utan att vara aktiv. Se bara många tjänstemän i privat sektor :)

Mvh
Magnus 

Missvisande ord isf :D Då börjar man ju undra varför dem har utvecklat fler ljuskänsliga tappar när man pratar om deras fototeceptorer. Alltså att dem utvecklar deras färgseende i mörker för att enklare kunna urskilja bytesdjur... om det är som du säger att dem är inaktiva under natten och endast är framme vid solupp/nedgång då det fortfarande är relativt ljust ute?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild