Bygga terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

9
1
tidisen:
Hej hej!
Jag ska börja bygga ett terrarium till en av mina leopardgeckos och jag har lite funderingar över bygget.
Ska man ha reglar eller inte? Vad blir skillnaden?
Vilket sorts glas ska man använda som dörrar? Och hur fixar man glaset?

Jag byggde ett terrarium för ca 1 år sen men använde då nät som dörrar istället för glasdörrar.
Är väldigt tacksam för svar, åsikter och möjligtvis bilder! 

283
366
Cartaq:
Hej!

Terrariebygge ligger längre ner på listan, där kan du få mer inspiration om olika byggen.

Reglar använder man som ramverk för att stabilisera konstruktionen och även kunna ha en punkt att skruva emot. för större terrarier så rekommenderas det att använda sig utav ett ramverk, annars så är det lätt att terrariet svajar på mitten.

Gällande glas så finns det olika läror om vad som är bäst. jag använde mig utav 6mm laminerat glas (glas/plast/glas) till de större reptilerna och vanligt 6mm glas till de mindre, 4mm glas går också bra att använda sig utav. glas, skjutlister etc köper man genom en glasmästare som skär ut efter önskat mått.

Vill du se lite bilder på mitt senaste bygge så klickar du in dig på min profil så finns allt där under bilder.    

5390
4130
Tropfrog:
Ett reglat terrarium är stabilare än ett utan reglar. För stora byggen är det inte möjligt att bygga stabilt utan reglar.

Glaset skall vara av typen float glas och det köper du från din lokala glasmästare.

Mvh
Magnus 

9
1
tidisen:
Tack så mycket för svaren! 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild