Kan jag få tips om mina leopardgeckos

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

11
0
Help:
Hej, jag köpte leopardgeckos för ca. 2 månader sen och allting går bra men en av dom vägrar att äta allt förutom mjölmaskar, jag har erbjudit mycket mat men som sagt så äter hon bara mjölmaskar. Finns det någonting som jag borde ge henne något tips på mat som jag kan prova?

Den andra Leon äter helt normalt tycker jag men jag tycker att hon är väldigt tun och helt oactiv då alla andra leopardgeckos som jag har mött klättar och är lite sociala medans min bara ligger i handen och bryr sig inte riktigt vad man gör med henne, är det någonting jag borde vara orolig över? Jag förstår ju såklart att alla individer beter sig olika men jag tänkte då hon också är väldig liten och tanig (jag försöker få på henne i vikt)

Medlem i SHF
4046
5096
Jonas_:

Help skrev:
Hej, jag köpte leopardgeckos för ca. 2 månader sen och allting går bra men en av dom vägrar att äta allt förutom mjölmaskar, jag har erbjudit mycket mat men som sagt så äter hon bara mjölmaskar. Finns det någonting som jag borde ge henne något tips på mat som jag kan prova?

Den andra Leon äter helt normalt tycker jag men jag tycker att hon är väldigt tun och helt oactiv då alla andra leopardgeckos som jag har mött klättar och är lite sociala medans min bara ligger i handen och bryr sig inte riktigt vad man gör med henne, är det någonting jag borde vara orolig över? Jag förstår ju såklart att alla individer beter sig olika men jag tänkte då hon också är väldig liten och tanig (jag försöker få på henne i vikt)

Vad jag förstått är mjölmaskar inte en bra basdiet till ödlor, alldeles för feta. Låt dom vara utan mat några dagar så tar dom nog det som kommer sen ska du se :) Alltså "svält" ut dom lite och börja mata med nyttigare insekter, exempelvis kackerlackor. Finns jättemånga arter att välja på, enkla att odla också vilket nästan är ett krav om man har flera ödlor som käkar insekter, blir snabbt dyrt annars :)

5483
4197
Tropfrog:
Det förekom en tråd för några veckor sedan där någon påstod att mjölmask är ett perfekt foder för leopardgeckos och att många odlare matar med bara det.

Jag blev förvirrad, då jag också hört att det är onyttigt.

Det bästa är väl ändå att djuren erbjuds och kan äta allsidigt. Ovan tips om att vänta ut dem är bra.

Mvh
Magnus 

56
24
LeopardGecko_13:
Tropfrog skrev:
Det förekom en tråd för några veckor sedan där någon påstod att mjölmask är ett perfekt foder för leopardgeckos och att många odlare matar med bara det.

Jag blev förvirrad, då jag också hört att det är onyttigt.

Det bästa är väl ändå att djuren erbjuds och kan äta allsidigt. Ovan tips om att vänta ut dem är bra.

Mvh
Magnus 

Nej, ger bara mjölmask ibland som "godis", de är för feta och innehåller inte mycket näring!

49
51
jsl:
LeopardGecko_13 skrev:

Nej, ger bara mjölmask ibland som "godis", de är för feta och innehåller inte mycket näring!

Ja många säger det men jag har inte hittat några belägg för det påståendet. Gärna referens på det om du har. Jag har däremot hittat belägg för motsatsen. Jag refererar till den här tråden som jag startade där det finns referenser till näringsinnehållet och fettinnehållet i mjölmask.
www.terrariedjur.se/forum/thread/7207/2/
Lägger även in länk till vetenskaplig undersökning om näringsinnehåll i olika foderdjur

onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/zoo.21246

56
24
LeopardGecko_13:
jsl skrev:

Ja många säger det men jag har inte hittat några belägg för det påståendet. Gärna referens på det om du har. Jag har däremot hittat belägg för motsatsen. Jag refererar till den här tråden som jag startade där det finns referenser till näringsinnehållet och fettinnehållet i mjölmask.
www.terrariedjur.se/forum/thread/7207/2/
Lägger även in länk till vetenskaplig undersökning om näringsinnehåll i olika foderdjur

onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/zoo.21246

Nej, jag vet inte riktigt, men mina ödlor mår hur bra som helst med att bara få mjölmaskar ibland. Har läst att de kan bli typ beroende av mjölmaskar också, men det verkar lite orimligt..
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild