Bottenmaterial tillskäggagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
KorsITaket:
Hej!
Funderar på att skaffa min första skäggagam, och kollar just nu på underlag. Det finns alldelles för många olika underlag, samt för och nackdelar, för att jag skall kunna välja. Antingen så är det farligt, eller för dyrt, eller så ser det riktigt fult ut. Har någon något förslag, som de också gärna kan länka till där man köper produkten, och skriva varför det är bra? Alla förslag mottags gärna :)

56
24
LeopardGecko_13:
KorsITaket skrev:
Hej!
Funderar på att skaffa min första skäggagam, och kollar just nu på underlag. Det finns alldelles för många olika underlag, samt för och nackdelar, för att jag skall kunna välja. Antingen så är det farligt, eller för dyrt, eller så ser det riktigt fult ut. Har någon något förslag, som de också gärna kan länka till där man köper produkten, och skriva varför det är bra? Alla förslag mottags gärna :)

Jag använde en sån exo terra sand mat och den funkade superbra! De kan inte få i sig någon sand när de äter, underlaget är inte för mjukt.
Dock är en nackdel att de inte kan gräva, men gjorde bara en liten grävhörna eller vad man ska kalla det! :)
Sand mat finns nog på de flesta djurbutiker. 

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:

LeopardGecko_13 skrev:

Jag använde en sån exo terra sand mat och den funkade superbra! De kan inte få i sig någon sand när de äter, underlaget är inte för mjukt.
Dock är en nackdel att de inte kan gräva, men gjorde bara en liten grävhörna eller vad man ska kalla det! :)
Sand mat finns nog på de flesta djurbutiker. 

En sådan matta får man inte ha till skäggagamer då de ska ha möjlighet att gräva i hela terrariet. En grävhörna räcker inte.

KorsITaket skrev:
Hej!

Det bästa du kan ha är en sand och jordblandning.
Vanlig sandlådesand (mycket billigt) blandat 50/50 med kaktusjord fungerar kanon.
Anledningen till att man kör kaktusjord är för att det innehåller mycket lite, eller inget gödsel vilket man vill undvika.

Istället för kaktusjord kan man även använda sej av solmull eller torv.

Du vill inte använda dej av enbart sand, då detta inte är speciellt grävvänligt, samt att det håller fukt otroligt dåligt.

2
0
KorsITaket:
Flyers90 skrev:

En sådan matta får man inte ha till skäggagamer då de ska ha möjlighet att gräva i hela terrariet. En grävhörna räcker inte.

Vanlig sandlådesand (mycket billigt) blandat 50/50 med kaktusjord fungerar kanon.
Anledningen till att man kör kaktusjord är för att det innehåller mycket lite, eller inget gödsel vilket man vill undvika.

Du vill inte använda dej av enbart sand, då detta inte är speciellt grävvänligt, samt att det håller fukt otroligt dåligt.

Ok! 
Det är inte så att det är så tort att det blir dammigt i terrariet, och håller det fuktighet bra?
Är det också lätt att t.ex. ta bort bajs och annat om man har sand och kaktusjord?
Går det att få en länk till där du hittade gödselfri kaktusjord, hittar tyvärr bara kaktusjord med jödsel i :/
Tack så mycket!

14
30
Lexi:
Försök få det så likt deras naturliga hem som möjligt.

När jag hade skäggis så blandade jag jord, sand och torv till underlaget. Finns säkert andra alternativ men för min del funkade det bra och han kunde gräva ordentligt.

56
24
LeopardGecko_13:
Flyers90 skrev:

Jag hade nästan hela terrariet i löst substrat innan det, men min skäggis grävde aldrig utan spenderade mer tid högre upp. Alltså "grävdelen" var helt orörd, så bestämde mig för att göra en lite mindre grävdel eftersom att det tydligen inte var så intressant, och satte in fler grejer som hon faktist använde och klättrade så. Hon finns inte kvar längre tyvärr, och om hon skulle det så skulle det vara mycket jag vill ändra på, men hon var min första reptil, och tror inte att någon gör en sak perfekt första gången! :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild