Hejsan! har frågor om mat till Dabbödlor.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

17
17
pullex1919:
Ska man ha D3 när man ger de mat såsom sallad. 
Va för frön bör man ge de? Funkar det med vanliga frön som man brukar ha till vanlig sallad som vi människor äter? lr bör det vara reptilfrön? Tack på förhand. Mvh Simon

1
0
Masterpt:
Parakitfröblandning funkar bra.

5482
4196
Tropfrog:
Spännande att dela upp frön i mäniskofrön och reptilfrön. Har aldrig hört den uppdelningen innan :). De kommer säkert från samma grödor. Den enda skillnaden mellan frön som säljs till djurkonsumption och till mäniskokonsumption är hygienregler. Och att det är jäkligt svårt att hitta ekologiska alternativ riktat mot djur. Det tyder på att mäniskofrön kan vara bättre för djuren. Men lite dyrare.

Sen kan det finnas frön som är lämpliga som mäniskoföda, men inte som dabbfoder.

Mvh
Magnus 

144
82
javan:
Tropfrog skrev:
Spännande att dela upp frön i mäniskofrön och reptilfrön. Har aldrig hört den uppdelningen innan :). De kommer säkert från samma grödor. Den enda skillnaden mellan frön som säljs till djurkonsumption och till mäniskokonsumption är hygienregler. Och att det är jäkligt svårt att hitta ekologiska alternativ riktat mot djur. Det tyder på att mäniskofrön kan vara bättre för djuren. Men lite dyrare.

Sen kan det finnas frön som är lämpliga som mäniskoföda, men inte som dabbfoder.

Mvh
Magnus 

Det finns inga vetenskapliga studier som stödjer att ekologisk mat är nyttigare, bara bättre för miljön. 

5482
4196
Tropfrog:
javan skrev:

Det finns inga vetenskapliga studier som stödjer att ekologisk mat är nyttigare, bara bättre för miljön. 

Om jag förstått det rätt så finns det vetenskapliga studier som visar på att våra jordar blir tunnare och fattigare för varje år. Detta innebär att innehållet av vitaminer och mineraler blir lägre i grödorna. En jord kan misskötas och tunnas ut av både ekologiska och konventionella odlare. Därför går det inte att generalisera och säga att det ena automatiskt är bättre än det andra. Däremot så kan man se att det tankesättet som krävs för att inte skatta jorden på mer än vad den klarar av är vanligare bland ekologiska odlare. Därav använder jag både ordet tyder och ordet kan i mitt inlägg. Jag har aldrig påstått att det finns några vetenskapliga belägg för att ekologiskt skulle vara nyttigare.

Ursäkta off topic.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild