Tjocksvansgecko äter inte

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Minilinuz:
Min son har en afrikansk tjocksvansgecko på ca 2år som hela tiden vart matglad och lätt ätit 4-6 syrsor.
Nu har han inte ätit mer än 1 på ca 5v. Han vill inte äta! han är inte förstoppad, och tycker fortfarande om att vara i handen och umgås. Båda vill han inte.
Vad ska vi göra? Svansen börjar bli tunn nu! Sonen är orolig att han ska dö... kan jag lugna på något sätt?

Snälla hjälp en hjälplös mamma!

5483
4197
Tropfrog:
Jag skulle börja med att låta den vara i fred i sitt terrarium. Att plocka ut och handskas med den underlättar inte. Den kanske bara är stressad av hanteringen?

Sen kan det vara bra att testa lite olika mat, ibland kan det släppa när man erbjuder Annan mat än tidigare.

Om det börjar ta på den så mycket att det drabbar allmänbildande så skall ni ta den till veterinär. Vänta inte i onödan.

Mvh
Magnus 

2
0
Minilinuz:
Tropfrog skrev:
Jag skulle börja med att låta den vara i fred i sitt terrarium. Att plocka ut och handskas med den underlättar inte. Den kanske bara är stressad av hanteringen?

Sen kan det vara bra att testa lite olika mat, ibland kan det släppa när man erbjuder Annan mat än tidigare.

Om det börjar ta på den så mycket att det drabbar allmänbildande så skall ni ta den till veterinär. Vänta inte i onödan.

Mvh
Magnus 

Tack för svar Magnus!
Man vi hanterar den inte så mycket.... kanske är i handen 1gång/v eller 1gång/2v. Så den får mest vara ifred!

Här provat med mjölmaskar, men det gillade han inte jättemycket.

56
24
LeopardGecko_13:
Minilinuz skrev:
Min son har en afrikansk tjocksvansgecko på ca 2år som hela tiden vart matglad och lätt ätit 4-6 syrsor.
Nu har han inte ätit mer än 1 på ca 5v. Han vill inte äta! han är inte förstoppad, och tycker fortfarande om att vara i handen och umgås. Båda vill han inte.
Vad ska vi göra? Svansen börjar bli tunn nu! Sonen är orolig att han ska dö... kan jag lugna på något sätt?

Snälla hjälp en hjälplös mamma!

försök med många olika insekter, mjölmask, zophobas (om de inte är för stora), dubia är jättebra.
Han kanske är stressad, eller han kan ha mbd, temperaturen eller luftfuktigheten kanske är fel, hur stort terrarie har han och hur är det intrett?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild