Info, bilder, ja allt om Trynsnok

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
zombivarg:
Hej
Jag har aldrg haft någo form av terrarie djur tidigare, hos mig har det bara funits däggdjur.
Tankar på olika sorters terrarie djur har dock funits i huvet från och till under årens lopp.
Haft en pojkvän som hade orm för länge sedan, hålt i orm har jag gort också men som sagt aldrig själv ägt och skött om ett terrarie djur.

Sen ca ett halvår tillbaka har jag haft lite kontakt med en reptil uppfödare, pga att jag köper möss av denna personen.
Vi har pratat lite om ormar i allmänhet men inget secifikt.
Gradvis har mitt intresse och nyfikenhet ökat och jag har nu kommit så pass långt att jag vet vilken sorts om jag vill ha och har börjat inhandla diverse saker och tillbehör för terrariet som står här och väntar.
Jag har läst här och på andra sajter, pratat med folk som har reptiler, va så klart på Malmö mässan (men kände mig inte redo där så köpte inget).
Nu senast va jag och besökte en terrarie affär och prata även med dom så klart.

Ormen jag vill ha är trynsnok, för mig känns den som lagom stor att börja med + att jag tycker dom är super gulliga.
Det jag tycker är svårast att få bra svar på är värmen, ska jag ha platta, lampa eller både och.
Förstår att rums tempen spelar in.
Jag vill köpa på mig alla saker så jag kan testa och se hur värmen blir, tex börja med lampa några dagar så jag vet hur tempen blir i terrariet.
Terrariet är 60x 40x 50, L B H.
I terrarie butiken hitta jag en fin liten trynsnoks kille som jag gärna vill ha, problemet är att dom blev inte glada när dom fick veta att jag köper saker på andra ställen och bara ormen eventuellt hos dom.
Detta beteendet gör mig osäker och fundersam.
Jag vill som sagt gärna ha denna trynsnok, kan dock vänta, men vill samtidigt få klart med värmen i mitt terrarie innan jag köper hem ormen.
Ska sägas att jag har 10 mil enkel resa till terrarie affären, vilket gör att jag inte vill köra fram och tillbaka flera gånger, finns roligare saker att lägga pengar på en onödig bensin.

Så nu behöver jag hjälp från någon som är kunig om vad för slags lampa, lamphållare jag ska/ bör skaffa till mitt terrarie?
Har hittat två olika mattor jag funderar på, om jag nu ska ha matta, en på 10x 12,5cm och 20x 20cm kommer inte ihåg watten.
Är lite rädd för att glaset ska spricka av värmemattan, hur pass stor risk är det?

Sen är det substratet, jag har köpt terrarie sand.
Men ser lite på andras bilder av trynsnok att folk använder sand, sand/torv, visna löv och bark liknande substrat.
Så vad är lämpligt till en trynsnok?
Har försökt googla på hur trynsnokar bor och lever i det vilda men hittar inga bilder på det, bara andra sorters ormar och deras hem miljö.
Skulle ni som har trynsnok vilja lägga upp bilder här på era terrarium, så jag kan få lite hjälp och inspiration?

Oj, blev lite långt, hoppas ni orkar läsa
Tacksam för alla svar och info

5390
4127
Tropfrog:
jag antar att du läst skötselråden här:

www.terrariedjur.se/caresheet/snakes/h_nasicus

Som du säger så beror styrka på värmeutrustning på omgivande temperatur, men även luftflöde. Det finns inget helt enkelt svar, man blir tvungen att testa sig fram. Ett sätt som jag föredrar är att överdimensionera värmeutrustning och köra den på termostat. Men det innebär förstås en extra kostnad.

Matta/slinga/panel/lampa är väldigt mycket en smaksak. Dock är värme underifrån sällan en bra lösning när man har tjockt bottenmaterial som i detta fallet. Bottenmaterialet verkar isolerande. Så värme uppifrån är nog att föredra. Börja med den varmaste platsen, när den är ok så mäter du övriga terrariet. I många fall hamnar man rätt då värme rör på sig till viss del, speciellt i relativt små terrarium som detta.

I övrigt har jag ingen erfarenhet av arten, men jag tror att du kommer att få bra råd här så småningom.

Mvh
Magnus 

3
0
zombivarg:
Tack "Tropfrog".
Japp har läst den den flera gåner och går ibland tillbaka för att dubbelkolla saker.
Jag känner att jag gärna vill börja med lampa så det kommer jag troligt vis att göra om jag inte får annan info.

Ska kolla på termostater och hur dom funkar.
Någon du kan rekomendera?

5390
4127
Tropfrog:
En termostat är en relativt enkel manick och de flesta funkar nog bra till att styra en värmekälla som inte ger ljus. Om den ger ljus så funkar inte en vanlig av/på termostat. Då måste den dimma vilket är lite mer avancerat. Mina egna undersökningar ger att habistat och microclimate verkar vara populära alternativ i Europa.

Jag köpte först en enkel från Kina som höll i knappt ett år, nu har jag investerat i en av de finare modellerna från microclimate, men har bara kört den en vecka. Så inte mycket egen erfarenhet.

Mvh
Magnus 

3
3
SpiderGarage:
Trynsnokar är grävande snokar och många säger att värmematta är att föredra. Substratet skulle jag inte ta sand utan aspen spån eller Aspen Snake Bedding. Som TropFrog sa så skulle jag satsa på en dimmande termostat som Microclimate. Microclimate har jag till mina regnskogsterrarier och är supernöjd.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild