Hej
Jag har aldrg haft någo form av terrarie djur tidigare, hos mig har det bara funits däggdjur.
Tankar på olika sorters terrarie djur har dock funits i huvet från och till under årens lopp.
Haft en pojkvän som hade orm för länge sedan, hålt i orm har jag gort också men som sagt aldrig själv ägt och skött om ett terrarie djur.
Sen ca ett halvår tillbaka har jag haft lite kontakt med en reptil uppfödare, pga att jag köper möss av denna personen.
Vi har pratat lite om ormar i allmänhet men inget secifikt.
Gradvis har mitt intresse och nyfikenhet ökat och jag har nu kommit så pass långt att jag vet vilken sorts om jag vill ha och har börjat inhandla diverse saker och tillbehör för terrariet som står här och väntar.
Jag har läst här och på andra sajter, pratat med folk som har reptiler, va så klart på Malmö mässan (men kände mig inte redo där så köpte inget).
Nu senast va jag och besökte en terrarie affär och prata även med dom så klart.
Ormen jag vill ha är trynsnok, för mig känns den som lagom stor att börja med + att jag tycker dom är super gulliga.
Det jag tycker är svårast att få bra svar på är värmen, ska jag ha platta, lampa eller både och.
Förstår att rums tempen spelar in.
Jag vill köpa på mig alla saker så jag kan testa och se hur värmen blir, tex börja med lampa några dagar så jag vet hur tempen blir i terrariet.
Terrariet är 60x 40x 50, L B H.
I terrarie butiken hitta jag en fin liten trynsnoks kille som jag gärna vill ha, problemet är att dom blev inte glada när dom fick veta att jag köper saker på andra ställen och bara ormen eventuellt hos dom.
Detta beteendet gör mig osäker och fundersam.
Jag vill som sagt gärna ha denna trynsnok, kan dock vänta, men vill samtidigt få klart med värmen i mitt terrarie innan jag köper hem ormen.
Ska sägas att jag har 10 mil enkel resa till terrarie affären, vilket gör att jag inte vill köra fram och tillbaka flera gånger, finns roligare saker att lägga pengar på en onödig bensin.
Så nu behöver jag hjälp från någon som är kunig om vad för slags lampa, lamphållare jag ska/ bör skaffa till mitt terrarie?
Har hittat två olika mattor jag funderar på, om jag nu ska ha matta, en på 10x 12,5cm och 20x 20cm kommer inte ihåg watten.
Är lite rädd för att glaset ska spricka av värmemattan, hur pass stor risk är det?
Sen är det substratet, jag har köpt terrarie sand.
Men ser lite på andras bilder av trynsnok att folk använder sand, sand/torv, visna löv och bark liknande substrat.
Så vad är lämpligt till en trynsnok?
Har försökt googla på hur trynsnokar bor och lever i det vilda men hittar inga bilder på det, bara andra sorters ormar och deras hem miljö.
Skulle ni som har trynsnok vilja lägga upp bilder här på era terrarium, så jag kan få lite hjälp och inspiration?
Oj, blev lite långt, hoppas ni orkar läsa
Tacksam för alla svar och info