Ögonfransgecko hantering

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

56
24
LeopardGecko_13:
Hej alla!
Har äntligen köpt en ögonfransgecko, och undrar om någon kan ge mig lite tips på hur jag kan vänja henne lite mer vid hantering! Vill bara att hon ska vara van vid hantering så att det blir lättare vid ex, hälsokoll och när man städar terrariet.
Har bara haft henne i typ 3 dagar, men vill bara ha lite tips tills när hon har vant sig vid sitt nya hem osv. <3

504
396
Crippa:
Bara att hålla på mycket i terrariet, städa, flytta runt intredning osv så kommer den säkert bli van med det men inga reptiler som gillar att bli hanterade. En del ögonfransgeckos kan vara aggressiva men nog inte så vanligt!

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:
Jag kan säga att det är sällan som man måste göra veterinärsbesök med sin ödla. Kanske en gång under dens livstid, på cirka 20 år då. Och hälsokoll gör jag personligen någon gång i halvåret. Städa terrariet är jättesällan.

Personligen anser jag att det är onödgt att tämja den för endast dessa tllfällen. Hellre att den blir lite extra stressad någon gång ibland. Om man har den ute längre stunder blir det snarare motsatta effekten. Den kan bli extra stressad och få vissa sjukdomar såsom njursvikt om det görs ofta. Även om man har ödlan ute i 5 minuter så tar det tid innan fuktigheten hinner höjas. Helt enkelt hellre mer stress en gång än mycket hantering.

Medlem i SHF
945
1179
Flyers90:

Crippa skrev:
Bara att hålla på mycket i terrariet, städa, flytta runt intredning osv så kommer den säkert bli van med det men inga reptiler som gillar att bli hanterade. En del ögonfransgeckos kan vara aggressiva men nog inte så vanligt!

Detta är inte något lämpligt tips för en nyinflyttad ödla.

Det är lämpligast att låta den vara helt ifred första veckorna och enbart byta vatten och erbjuda mat.
Att börja möblera om och pyssla i terrariet mer än så är högst olämpligt, då det med sto sannolikhet kommer stressa en ödla som troligen redan är smått stressad efter en flytt. =)

Jag håller med EmanuelKarl i detta fall.

Hälsokoller osv där man verkligen behöver ta ut ödlan ur terrariet för att se hur den mår gör man så pass få gånger under dess livstid, så det är lämpligare i mitt tycke att låta den vara bara. =)

504
396
Crippa:
Flyers90 skrev:

Det är lämpligast att låta den vara helt ifred första veckorna och enbart byta vatten och erbjuda mat.
Att börja möblera om och pyssla i terrariet mer än så är högst olämpligt, då det med sto sannolikhet kommer stressa en ödla som troligen redan är smått stressad efter en flytt. =)

Hälsokoller osv där man verkligen behöver ta ut ödlan ur terrariet för att se hur den mår gör man så pass få gånger under dess livstid, så det är lämpligare i mitt tycke att låta den vara bara. =)

Skrev inget om att man ska hålla på med dom direkt när de flyttat in utan mer att de vänjer sig med en senare.

56
24
LeopardGecko_13:
Crippa skrev:
Bara att hålla på mycket i terrariet, städa, flytta runt intredning osv så kommer den säkert bli van med det men inga reptiler som gillar att bli hanterade. En del ögonfransgeckos kan vara aggressiva men nog inte så vanligt![/quot[quote=Flyers90]

Jo, det var det jag tänkte. Brukar inte möblera om i terrarien ofta alls för det brukar stressa djuren. Hon brukar slicka mat från mitt finger, men hon är ändå lite rädd/nervös runt händer, alltså när jag ska byta matskålen så får hon lite panik, men det är inte så farligt.
Hon gick upp på min hand frivilligt igår när jag skulle ge henne mat!

56
24
LeopardGecko_13:
Crippa skrev:

skrev aldig att hon skulle gilla att bli hanterad, utan att det bara ska underlätta vid hälsokoller, städning osv. Brukar ta ut mina djur någon gång i veckan för att kolla hur de mår i typ 5-10 min sen låter jag de vara. Är lite paranoid över att mina djur ska må bra hehe :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild