Frågor om leopardgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

42
14
Terty55:
Jag hade planerat på att skaffa en leopardgecko snart som min första reptil och jag hade lite frågor om de.

har någon några erfarenheter av herpers choice i Uppsala(hade tänkt skaffa själva ödlan där då zoo.se där jag var tidigare hade stora mängder döda syrsor i terrarierna och en av de såg ut som att den hade MBD)?

vilka skulle vara enligt era upplevelser de bästa foderinsekterna om nära och kära inte skulle vilja ha dubias hemma?

vet någon nån djuraffär där man kan lämna av en leopardgecko mot ett rimligt pris under 1-2 veckor någon gång om året?

då den kommer att vara i mitt sovrum och jag har tänt längre än den undrade jag om det är en idé att lägga typ nån tygbit över terrariet så att den inte störs av ljuset i rummet eller kommer det inte spela någon roll?

slutligen, är ett 90x60x30 terrarium en bra storlek för en enda normalstor leopardgecko?

Hjälp skulle uppskattas hjärtligt.

5483
4197
Tropfrog:
Det komiska är att folk är livrädda för kackerlackor när bara mindre än en promille av arterna som finns är skadedjur. Då är det lättare att övertyga dem om att mata med syrsor istället. Men de flesta syrsor i hobbyn är potentiella skadedjur. Jag tycker helt klart att du skall diskutera med dina nära och kära. Dubia odlar man mycket lätt och rymmningsrisken är mycket liten. Det står i princip i rak motsats till syrsor. 

Herpers choice har bra rykte, men jag har aldrig varit där själv. Om du åker till mässan i Södertälje så finns det också goda chanser att få köpa direkt från svensk uppfödare. Det kan ju vara en fördel.

Att flytta djuret för att man skall ha semester är inte att föredra. Bättre är att instruera en vän att gå hem till dig och se till den.

Mvh
Magnus 

163
104
Melsson:
Instämmer med att dubias defenitivt är bättre än syrsor. Alternativ är lateralis som väl inte ser lika äckliga ut om man tycker det är ett problem. 

Kan varmt rekomendera Herpers choice, mysig butik med väldigt trevligt bemötande.

42
14
Terty55:
Skulle mjölmaskar kunna fungera då eller innehåller de för mycket fett och för lite näring vilket jag har hört från vissa ställen?

5483
4197
Tropfrog:
Mjölmaskar är godis, inte mat. Någon då och då är ok. Men de behöver äta något nyttigt också.

Om du har problem med att få in bra mat till leopardgecko i hemmet så kanske du borde fundera på annat djur. Men jag tycker ändå att du skall ta diskussionen om det är leopardgecko du vill ha.

Mvh
Magnus 

49
51
jsl:
Jag håller inte alls med om att mjölmask är godis. Mjölmask är ett utmärkt foder och har använts i över 30 år som huvudfoder hos många uppfödare av leopardgecko. Se gärna min tråd om mjölmask som foder för att få referenser och undersökningar av näringsinnehåll i mjölmask www.terrariedjur.se/forum/thread/7207

5483
4197
Tropfrog:
Härligt! Då har du ju lösningen där. Jag återberättar bara vad majoriteten av användarna här på td säger. Mina egna djur är för små för att äta mjölmaskar.

Mvh
Magnus 

42
14
Terty55:
Det var ju bra. Det var precis att jag övertygade mamma om att jag skulle få ha en ödla överhuvudtaget så det hade nog inte varit nån bra idé att ta fajten om att ha kackerlackor hemma då hon är bokstavligen livrädd för kackerlackor.

måste även tacka för all fakta jag har fått i den hör tråden!

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:
Sedan ha jag för mg att vissa ödlor knappt förstår att mjölmask är mat, speciellt om de lega stillsamt. Nu är det ju en helt annan typ av ödla men mig ögonfransgecko har inte fattat alls att mjölmask är gott, men dubia och syrsor det är minsann gott. Så räkna inte med att ödlan kommer äta dom så du får väl vara redo att köpa syrsor i värsta fall. Även dubia är ju ett jättebra foder, men din famljs fobi (eller att de allmänt ogillar dom, vet inte vilket) för kackerlackor i hemmet bör respekteras. Jag brukar annars använda mig av att säga att det finns 4 600 arter av kackerlackor beskrivna hittills, säkert ännu flera nu. Och Under 50 av dom är skadedjur. Just dubia förökar sig inte i hemmet. Om någon rymmer kan den klara sig nån vecka-månad utan mat, men föröka sig eller överleva särskilt länge är omöjlgt sålängde du inte lägger ut banan, kattmat och apelsin på golvet (i kattskål kommer dom antagligen inte in) och har jättevarmt så det bör inte vara någon fara.

5483
4197
Tropfrog:
Helt rätt! Fobier botas med fakta, kunskap och exponering.

Jag beställde kackerlackor utan att tänka mig för, blev tvungen att smyga in dem i hemmet. När jag var borta en vecka så fick frugan sköta foderkulturerna inklusive "skalbaggarna". När jag kom hem så berättade hon att de var ganska roligt att studera dem när de kröp runt och letade mat. Då var det dags att berätta att det egentligen är kackerlackor
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild