Min nya skäggagam vill inte äta :(

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
0
Zivanbre:

Hejsan!

För 2 dagar sedan så köpte jag en skäggagam. Enligt affären så är dem ca 3 månader gamla (vilket jag inte tror ett dugg på då skäggisens kropp är lika lång som mitt långfinger).

Jag har införskaffat mig ett 120x60x60 terrarium med 160W Solar Glo lampa.

Nu till mitt stora problem vilket gör mig väldigt orolig.

Han åt ca 3-5 grässhoppor i calcium ca Medium storlek den första dagen, men har inte ätit någonting sedan dess. Inte ens grönsaker eller druckit vatten. (Kan ha druckit under natten). Och hans bajs verkar också  fastna vid hans ända (Jag lägger honom i vatten så bajset går bort). Men allt verkar väldigt skumt och inte i sin ordning

Är det stressen av att flytta eller gör jag något fel? Är han stressad för att det är för stort terrarium? Bör jag skaffa en "divider"?

Är väldigt orolig och vill bara att min skäggis ska få den allra bästa tänkbara hemmet han kan tänka sig!!

Tacksam för svar!

5483
4197
Tropfrog:
Det är förståss bra att du söker råd här på forumet. Men jag tycker också att du skall vända dig till butiken så fort som möjligt. Om inte annat för att ha något att hänvisa till om problemet fortgår. Du har normalt sett en garanti på djur köpta i butik. Det finns folk som lägger veterinärkostnader på nyköpta djur, men den kostnaden går inte att få ut från butiken. Om det är så att veterinärbesök behövs så skall du omedelbart gå tillbaka till butiken och reklamera för att de sålt ett sjukt djur.

I övrigt så är det inte ovanligt att det tar ett par veckor innan djur känner sig hemma i en ny miljö och börjar funka normalt. Så sitt lugnt i båten och avvakta. Kanske är det bara stress från flytten?

MVH
Magnus

5
0
Zivanbre:

Tropfrog skrev:
Det är förståss bra att du söker råd här på forumet. Men jag tycker också att du skall vända dig till butiken så fort som möjligt. Om inte annat för att ha något att hänvisa till om problemet fortgår. Du har normalt sett en garanti på djur köpta i butik. Det finns folk som lägger veterinärkostnader på nyköpta djur, men den kostnaden går inte att få ut från butiken. Om det är så att veterinärbesök behövs så skall du omedelbart gå tillbaka till butiken och reklamera för att de sålt ett sjukt djur.

I övrigt så är det inte ovanligt att det tar ett par veckor innan djur känner sig hemma i en ny miljö och börjar funka normalt. Så sitt lugnt i båten och avvakta. Kanske är det bara stress från flytten?

MVH
Magnus

Hej,

Ja jag har 1 månad reklamationsrätt har de sagt. Men eftersom det är min allra första ödla så skapas det ett sedimentalt band redan i affären dessvärre. Jag ska avvakta till på lördag och se. Är det inte lite bättre tills dess så får jag nog reklmaera honom :(. Men vill dock att det ska vara mitt sista val

4
7
igulfast:
Ursäkta om jag verkar dryg men måste medge att jag är rätt nyfiken på varför man väljer att handla i en djuraffär där man misstänker att personalen ljuger om djuren?

5483
4197
Tropfrog:
Sentimentala band får man nog lägga åt sidan tills det visar sig att butiken upfyllt sina åtaganden. Innan dess handlar det om lagar, regler, rättigheter och skyldigheter. Det har förekommit många nyblivna reptilägare som pga sentimentala band fått ta stora veterinärkostnader, ändå förlorat sitt djur och sedan aldrig mer skaffat reptiler. Det är varken bra för djurägaren eller för hobbyn i stort. Inte heller bra för djuraffärerna, men det verkar som att det finns butiker som skiter i det.

Tills nästa gång så vill jag tipsa om att antingen köpa Svenskodlade djur direkt från uppfödare eller av butik som är specialicerade på reptiler. Att köpa reptiler ifrån allmänna djurbutiker/kedjor brukar sällan bli bra.

MVH
Magnus

5
0
Zivanbre:

Tropfrog skrev:
Sentimentala band får man nog lägga åt sidan tills det visar sig att butiken upfyllt sina åtaganden. Innan dess handlar det om lagar, regler, rättigheter och skyldigheter. Det har förekommit många nyblivna reptilägare som pga sentimentala band fått ta stora veterinärkostnader, ändå förlorat sitt djur och sedan aldrig mer skaffat reptiler. Det är varken bra för djurägaren eller för hobbyn i stort. Inte heller bra för djuraffärerna, men det verkar som att det finns butiker som skiter i det.

Tills nästa gång så vill jag tipsa om att antingen köpa Svenskodlade djur direkt från uppfödare eller av butik som är specialicerade på reptiler. Att köpa reptiler ifrån allmänna djurbutiker/kedjor brukar sällan bli bra.

MVH
Magnus

Hej,

Det ironiska är att jag inte har handlat skäggisen från ArkenZoo eller någon större kedja, utan från en lokal tropikaffär som enbart säljer reptiler och alla tänkbara tillbehör och diverse. Jag beskrev problemen till affären på FB Messenger men fick tillslut svar på att jag ska byta in honom.

5483
4197
Tropfrog:
Zivanbre skrev:

Hej,

Det ironiska är att jag inte har handlat skäggisen från ArkenZoo eller någon större kedja, utan från en lokal tropikaffär som enbart säljer reptiler och alla tänkbara tillbehör och diverse. Jag beskrev problemen till affären på FB Messenger men fick tillslut svar på att jag ska byta in honom.

Det låter ju utmärkt! Affären tar sitt ansvar och du lägger sentimentala band till sidan innan du fått en bra start. Välkommen till hobbyn.

MVH
Magnus

5
0
Zivanbre:

Tropfrog skrev:

Det låter ju utmärkt! Affären tar sitt ansvar och du lägger sentimentala band till sidan innan du fått en bra start. Välkommen till hobbyn.

MVH
Magnus

Det låter bäst. Väntar till på lördag då jag har möjlighet att komma in under öppettiderna. Märker jag att skäggisen funkar som den ska tills dess så behåller jag den, annars får de bli byte.

Tack för hjälp!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild