Snäckterrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

20
4
Carrotty93:

Efter en tid letandes efter det "ultimata" boendet till mina snäckor så ville vi prova bygga eget med egna ideér och det har vi satt fart med nu. Så tänkte dela med mig lite av det och hur det går :) 

Jag har Archachatina Marginata Ovum + Achatina Achatina. 
Detta är alltså snäckor som behöver cirka 28-30grader & 90-95% Luftfuktighet.

(ursäkta om min stavning är lite smått dåligt)

Min tanke var helt enkelt såhär, helglas näää...
Dörrar, nääää..
Skjutdörr, nää...
Så vi skaffade formplyfa och plexiglas.
Anledning till att jag inte ville ha helglas är för att jag tycker det är bättre med trä som behåller värmen inuti på ett annat vis. Kanske har fel men det är så vi tänkt. 

Lådan ska ha måtten 100"60"60 och istället för de vanliga dörrarna man öppnar utåt eller skjutdörrar åt sidan så ville jag ha en fast del i nedkanten fram till som är cirka 20cm och resten ska vara avtagbart uppåt så att säga.
Vi har än så länge fått ihop själva lådan, och börjat skära ut plexiglaset.

Det vi köpt;
Formplyfa
Silicon (som man har i akvarium)
led slinga
ventilation
aliminiumlister

En annan sak jag inte ville ha var ju väldigt mycket luftutsläpp, som vanligt finns på terrarium. Det släpper ut för mycket fukt och blir fult att "lägga" igen.
Så vi köpte små ventilationer och gör enbart två små hål på lådan.
Till värmen gör vi ett större hål uppe på lådan där det ska fixas så det blir brandtåligt.
Man vill ju inte gärna bränna upp lådan direkt.

Påbörjad, först silicon mellan och sedan skruvar ihop det. Torkar bort överflödig silicon så gott det går.

Min gubbe slipar kanterna för att ja, få släta kanter som inte skadar en när man lyfter lådan ;) 

Sågar hålet till värmelampan.

Ventilationshålet + lilla hålet där led slingan går genom lådan som sedan ska siliconas helt. Så den är tät från de mesta + inte släpper ut fukten och värmen. tätt tätt tätt med andra ord. Slingan har vi satt silicon över. 

Flera bilder och sådär kommer inom kort :) Och hoppas detta blir bra till mina små snäckor.
Ni får en bild utav min "lilla" snäcka med haha

Archachatina Marginata Ovum (Rallykalle)

5476
4193
Tropfrog:
Jag är ingen expert på sniglar. Men min erfarenhet av hög luftfuktighet och dålig ventilation är att det kommer mögel som ett brev på posten.

Mvh
Magnus 

20
4
Carrotty93:
Tropfrog skrev:
Jag är ingen expert på sniglar. Men min erfarenhet av hög luftfuktighet och dålig ventilation är att det kommer mögel som ett brev på posten.

Mvh
Magnus 

Det är därför vi valt ett material som ska tåla en del, och även siliconar över led-slingan :) 
eftersom dessa ”snäckor” inte sniglar. Kräver 90-95% luftfuktighet för att må bra och inte dö / bli dåliga är de inget annat än att prova :) 
har haft helglasat akvarie med minimala hål upptill och någon kvist har möglat för mig. 
Men de är så ytligt :) 

5476
4193
Tropfrog:
Carrotty93 skrev:

eftersom dessa ”snäckor” inte sniglar...... 

Äsh, jag som brukar rätta folk till den grad att de blir irriterade på mig, och så skriver jag fel ändå. Illa!!

Då antar jag att snäckorna inte har några problem med mögel och stillastående luft?

Mvh
Magnus 

20
4
Carrotty93:

Tropfrog skrev:

Äsh, jag som brukar rätta folk till den grad att de blir irriterade på mig, och så skriver jag fel ändå. Illa!!

Då antar jag att snäckorna inte har några problem med mögel och stillastående luft?

Mvh
Magnus 

Haha ja vad ska jag säga, tycker om att folk jämt säger snigel ;) haha..

Nä märker ingen skillnad på de alls, desutom kan man ta ut pinnar o skölja av om det skulle vara så :) 

24
14
msml89:
Intressant! Jag har aldrig sett någon göra ett boende i formplyfa till sina snäckor, ska bli intressant att följa. Hur gör du med värmen?

Jag brukar aldrig ha mögel hos vare sig mina snäckor eller eremitkräftor (85% och uppåt i luftfuktighet), och de bryr sig heller inte om stillastående luft. :)

25
3
Lolboo:
Carrotty93 skrev:
Efter en tid letandes efter det "ultimata" boendet till mina snäckor så ville vi prova bygga eget med egna ideér och det har vi satt fart med nu. Så tänkte dela med mig lite av det och hur det går :) 

Jag har Archachatina Marginata Ovum + Achatina Achatina. 
Detta är alltså snäckor som behöver cirka 28-30grader & 90-95% Luftfuktighet.

(ursäkta om min stavning är lite smått dåligt)

Min tanke var helt enkelt såhär, helglas näää...
Dörrar, nääää..
Skjutdörr, nää...
Så vi skaffade formplyfa och plexiglas.
Anledning till att jag inte ville ha helglas är för att jag tycker det är bättre med trä som behåller värmen inuti på ett annat vis. Kanske har fel men det är så vi tänkt. 

Lådan ska ha måtten 100"60"60 och istället för de vanliga dörrarna man öppnar utåt eller skjutdörrar åt sidan så ville jag ha en fast del i nedkanten fram till som är cirka 20cm och resten ska vara avtagbart uppåt så att säga.
Vi har än så länge fått ihop själva lådan, och börjat skära ut plexiglaset.

Det vi köpt;
Formplyfa
Silicon (som man har i akvarium)
led slinga
ventilation
aliminiumlister

En annan sak jag inte ville ha var ju väldigt mycket luftutsläpp, som vanligt finns på terrarium. Det släpper ut för mycket fukt och blir fult att "lägga" igen.
Så vi köpte små ventilationer och gör enbart två små hål på lådan.
Till värmen gör vi ett större hål uppe på lådan där det ska fixas så det blir brandtåligt.
Man vill ju inte gärna bränna upp lådan direkt.

Påbörjad, först silicon mellan och sedan skruvar ihop det. Torkar bort överflödig silicon så gott det går.

Min gubbe slipar kanterna för att ja, få släta kanter som inte skadar en när man lyfter lådan ;) 

Sågar hålet till värmelampan.

Ventilationshålet + lilla hålet där led slingan går genom lådan som sedan ska siliconas helt. Så den är tät från de mesta + inte släpper ut fukten och värmen. tätt tätt tätt med andra ord. Slingan har vi satt silicon över. 

Flera bilder och sådär kommer inom kort :) Och hoppas detta blir bra till mina små snäckor.
Ni får en bild utav min "lilla" snäcka med haha

Archachatina Marginata Ovum (Rallykalle)

Rallykalle!! Älskar namnet, haha <3

20
4
Carrotty93:
msml89 skrev:
Intressant! Jag har aldrig sett någon göra ett boende i formplyfa till sina snäckor, ska bli intressant att följa. Hur gör du med värmen?

Jag brukar aldrig ha mögel hos vare sig mina snäckor eller eremitkräftor (85% och uppåt i luftfuktighet), och de bryr sig heller inte om stillastående luft. :)

Nä någon måste vara den första ;) uppdaterar såklart allt! 
Jag har en lampskärm från herperschoise (den stora självlysande). Den kommer stå uppe på terrariet. Där har vi gjort ett hål som är nästan lika stort som själva skärmen , den kommer stå på en kant klädd i folietejp för just att de inte ska börja brinna. Och där kommer jag ha en keramikvärmelampa. 

Jag har inte direkt heller haft problem med mögel :) 
snart ska vi åka och fortsätta, rekomenderar att änvönfa glas o inte plexi för fy va svårt de är att skära till plexiglas. 

20
4
Carrotty93:

En liten bild på terrariet :) 

Nästan helt färdigt! listerna på plats och anordningen med öppna o stänga fixad!

24
14
msml89:
Carrotty93 skrev:

Nä någon måste vara den första ;) uppdaterar såklart allt! 
Jag har en lampskärm från herperschoise (den stora självlysande). Den kommer stå uppe på terrariet. Där har vi gjort ett hål som är nästan lika stort som själva skärmen , den kommer stå på en kant klädd i folietejp för just att de inte ska börja brinna. Och där kommer jag ha en keramikvärmelampa. 

Jag har inte direkt heller haft problem med mögel :) 
snart ska vi åka och fortsätta, rekomenderar att änvönfa glas o inte plexi för fy va svårt de är att skära till plexiglas. 

Du är inte orolig att värmelampan kommer att torka ut luftfuktigheten för mycket? Vad kommer du att tänka för hålet med så att snäckorna inte kommer åt lampan? Nyfiken i en strut här. :P
Haha nä, plexiglas är inte det enklaste!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild